Diverse Rxl -92

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Tjena. Jag behöver ny primärvariator till säsongen nu och undrar vilken modell jag ska ha. Har en med blå fjäder nu. Just nu så orkar den inte ens släppa lös förrens den fått upp fart vilket är väldigt drygt om man skulle behöva gasa i lössnö. Den går som den ska motormässigt så det är variatorerna som inte fungerar. Hörde att det kunde va sekundären som växlade ut för fort eller nått sånt. Tänkte kolla om jag skulle kunna köpa nån annan primär för att iaf förbättra den. Kanske högre tillslags varv skulle göra det bättre? Variatorn jag har nu är iaf sprucken så jag behöver en ny. Angående sekundären, kan man spänna fjädern där på nått vis med bricka eller ska jag låta den va? Inte så hemma på dehär. Passar på att fråga om det är samma EFI-box 91 och 92? Behöver nämligen en sån med. Jag provar att söka men det funkar inte så frågar igen. Extremt tacksam för svar! // Joel.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Polaris P-85 som sitter på din maskin är en mycket bra primärvariator. Jag tror, baserat på din beskrivning, att dina variatorer behöver renoveras med nya bussningar, glidklackar, och möjligen nya fjädrar. Om den känns slö, så är sannolikt felet i sekundären, inte huvudsakligen i primären.

Det är mycket vanligt att folk bara kör och kör tills variatorerna nästan helt slutar fungera. Variatorer behöver service varje, eller åtminstone varannat år för att fungera riktigt bra. En fjäder börjar ofta tappa spänsten redan efter 300 mil...

Det bästa vore att låta nån kunnig person känna på dina variatorer, kanske öppna dom och kolla bussningar, klackar osv.

Om du är intresserad, så har jag över en nyrenoverad sekundär med ny sekundärfjäder (Polaris Blå), SLP progressiv helix 48-42-34, nya bussningar, nya glidklackar till salu. Har dessutom en fjäder till primären (SLP Logical High perf primärfjäder BLK/YEL) som passar bra mot sekundären om du har ungefär 54-56 grams vikter. Allt har gått sisådär max 30 mil efter renovering.

Skicka ett pm om du är intresserad.