ditt bästa skoteräventyr?

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

tjenare
jag och famligen hade tänkt att fara iväg på skoteräventyr till vintern. så vi skulle behöva lite hjälp från er rutin, vars dem bästa ställena är att fara till. vi vill ha bra fiske för kvinnorna, pistat så det är lätt att ta sig till ställen, men vi grabbar vill ha puder i mängder gärna lite berg...
tacksam för svar!!
mvh//skoterfamiljen
 
E

Ej medlem/Inloggad

årrenjarka är väldigt fint men inte så värst mycket snö när vi var där, men vet inte hur dem har det där annars men ett grymt fint ställe!
 
E

Ej medlem/Inloggad

men hur är de me puder i arjeplog och arvidsjaur? och när är det bäst körning där?
 
J

Jolo

Ej medlem/Inloggad skrev:
tjenare
jag och famligen hade tänkt att fara iväg på skoteräventyr till vintern. så vi skulle behöva lite hjälp från er rutin, vars dem bästa ställena är att fara till. vi vill ha bra fiske för kvinnorna, pistat så det är lätt att ta sig till ställen, men vi grabbar vill ha puder i mängder gärna lite berg...
tacksam för svar!!
mvh//skoterfamiljen
Kan varmt rekomendera en färd från Årrenjarka upp till Sulitelma. Kanonleder, alltid mycket snö (ialf på lite högre höjd). Man kan säga mycket om Årrenjarka och hur det drivs, man där finns det mesta man kan begära i fjällvärlden.
Sen kan en tur upp till Björkudden (vid Stora Sjöfallet) bli en fin sväng. Passa på att käka lunch hos Bill men ring i förväg och boka. DET är en trevlig prick!
 
E

Ej medlem/Inloggad

tack för ditt svar.. vi har redan vart i årrenjarka och vi stortrivdes de ät grymt fint precis som du säger, men nu vill vi fara till ett ställe som är närmare och likvärdigt i körning, fast mer puder...
grymt tacksam för svar på platser inom norrbotten med mycket puder. skicka gärna länkar till platserna.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ej medlem/Inloggad skrev:
tack för ditt svar.. vi har redan vart i årrenjarka och vi stortrivdes de ät grymt fint precis som du säger, men nu vill vi fara till ett ställe som är närmare och likvärdigt i körning, fast mer puder...
grymt tacksam för svar på platser inom norrbotten med mycket puder. skicka gärna länkar till platserna.
Har du kollat in Finland där sägs det vara fina leder med tillgång till puderkörning och bra boende som är anpassad för skoterfolk.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
det finns gott om puder både i arvidsjaur och arjeplog, det är många som kör skoter där men det är sånna enorma vidder du kan fara runt och köra på så det finns gått om puder precis överallt
 

wirex

Medlem
20 jul 2005
24
0
1
36
Arvidsjaur
Håller klart med Silly bear =) VI har det bästa förhållandena.. speciellt därikring februari, mars då är det mest puder och bäst väder.. Brukar då vara så i varje fall. Puder i arjeplog? skulle inte förvåna mig om de finns mer puder där än här..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
jasså du e från arvidsjaur:D

har själv stuga där uppe, e fint på våren att vara där och glida me skotern

speciellt på levats fjället (eller hur nu igentligen det stavas)
 

wirex

Medlem
20 jul 2005
24
0
1
36
Arvidsjaur
Silly Bear skrev:
jasså du e från arvidsjaur:D

har själv stuga där uppe, e fint på våren att vara där och glida me skotern

speciellt på levats fjället (eller hur nu igentligen det stavas)
Jopp de är himla fint, kanske lite håla å så men men =)

Jaså? vart nånstans har du stugan? uti storavan eller?
har varit upp där några gånger =P
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Kan rekomendera också Arvidsjaur, min farsa å morsa bodde nästan vid Arvidsjaur närmare sagt Glommersträsk. Där finns det en fina leder upp till Arvidsjaur å vidare :D
 
E

Ej medlem/Inloggad

nja...vi har stugan ute i hedberg ca 2-3 mil utanför arvidsjaur
 

wirex

Medlem
20 jul 2005
24
0
1
36
Arvidsjaur
Silly Bear skrev:
nja...vi har stugan ute i hedberg ca 2-3 mil utanför arvidsjaur
Aha, vet vart de är men har inte varit där så värst många gånger :p

För övrigt finns det mycket fina ställen kring Stenträsket/Akkanolke.
Där finns en stor sjö med röding för fiskarna och gott om puder, hopp och klättringsställen för pojkarna =) Även en skidbacke (Vittjåkk) inte så långt därifrån.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Akkanolke det e berget där tv masten står va?

där brukade jag vara å rejsa rätt mycke förr om åren...kanske blir nån sväng iår också när jag köpt skoter
 

wirex

Medlem
20 jul 2005
24
0
1
36
Arvidsjaur
Silly Bear skrev:
Akkanolke det e berget där tv masten står va?

där brukade jag vara å rejsa rätt mycke förr om åren...kanske blir nån sväng iår också när jag köpt skoter
Jepp.. rätt rolig klättring man hade uppför där förra året med en rmk 900 :D
Jo de tycker jag, hör av dig så kan vi kappköra ^^ (inte för att ja lär ha så mycket chans, men men )
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
hehe...för mig blir det nog en summit 600 eller 670 eller en tidig rmk så jag har nog inte någon större chans mot en rmk 900

jag körde mycket där när jag var mindre med släktingar sen blev det lite mindre när man flyttade hemifrån skaffade bil å sånt då fick skoterplanerna ligga på is men i år då är det äntligen dax för en skoter

var far ni och klättrar på akkanolke jag har ingen större koll när vi var där körde dom alltid upp för leden där som går rakt upp från bilvägen

det finns alltså nån bra lössnö sida att köra uppför där?

jag såg nån skoterfilm som hetter "power of akka" eller nått sånt men jag kunde inte riktigt placera var på berget dom körde