Din skoter, för- och nackdelar!

lundberg

Medlem
11 sept 2004
32
0
1
34
Luleå
Din polaris, för- och nackdelar!

Hallå alla!

Hade lite tråkigt åsså kom jag lixom på en idé!

Tänkte om alla kunde posta vad dom har för skotrar, samt för- och nackdelar med den skotern/modellen, vilka mods ni har gjort, och hur stor skillnad den moden gjorde osv.

Visst finns ju skoterbanken, men jag tänkte att detta kunde vara lite trevligare, samt kanske en större hjälp för dom i skoterbytar-tankar! :)

Jaja, here goes!

Min skoter: Indy Trail SKS -87
500cc
ca:56hk - Ungefär 41-42kW
133" matta (minikammar)
Förbrukar ungefär 2-2.5l/m i snitt...är det otroligt surt kan de sticka iväg uppåt 4 :eek:

Rekommenderad nybörjarskoter.

Fördelar: Otroligt rolig och lättmanövrerad i djupsnö, den flyter, skulle man nästan kunna säga!
Denna skoter känns långt ifrån framtung, har alldrig fastnat pga "framtunghet" iaf.
Den är rätt duktig på att tillfredsställa mina fartbehov, och dessutom upplever jag den som ganska rapp.
Väger lite - lite mindre jobb om du kör fast :p

Nackdelar: Fjädringen är väll inte den skönaste om man säger så, ganska dålig kontroll på led, då den är ganska studsig. Motorn kan uppfattas som ngt klen.
Hänger upp sig på fotstegen, men har man bara lite fart ut i pudret så går det bra!
Skulle vara trevligt med ngt högre kammar!
Lite lågt styre original.

Mods:
Skidbeslag - Ger lite bättre bärighet i snön
Gasdämpare boggi främre - Nå, lite skönare dämpning!
Single-trimpipa - Högre motorvarv och rappare motor i allmänhet, mera power i motorn oxå.
Lynx tanklock - Orginalet pajjade :rolleyes:
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
Min Skoter

skoter:polaris Xc 600
årsmodell: 1998
Effekt:108-110 hk
Boggie: extra 10 (121)
Matta: 32mm predator
Förbrukning: 2,5l milen
Mod: Styrhöjare, powerpack, boostbottle, variatorkitt, crosshuv.
framtida mods: Fox float däpare fram, engans boggie dämpare, boss twinpipes, boss seat edge tank, tikka trail portning.

hade tänkt köpa detta till hösten men otur som ja har så pajja bakaxeln på bilen i 80Km/t så ja smacka in i en betong vägg... Så skotern är n inte prioriterad...

Fördelar: accelerations snabb, lättkörd , stabil.. tar många nya 600/700or upp till 100km/t pga variatorkittet

Nackdelar: keff dämpning i boggie, Ryde fx dämparna håller inte måttet;)
halvful , får spö på sjöarna... (dålig topspeed)

I övrigt en fin skoter som nu toppar 150km/t förr 180km/t enligt hastighetsmätare
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Skoter:

Polaris RMK 700
Årsmodell: 2000
Effekt: Ca 120 HK
Matta: 345 lång med 44mm kammar
Bensinförbrukning: 2,5-3 liter/mil

Mods: Inga för tillfället.
Framtida Mods: 4 tums höjare, Fatbarstyre, V-Kit, Ny ruta och eventuellt en ny burk så småningom! :)

Grymmt rolig skoter men veka dämpare om man vill hoppa större hopp. Tillräckligt med effekt och tar sig bra!

Annars tycker jag då att det är en toppenskoter, mer eller mindre perfekt för svenska förhållanden!
 

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
Indy Trail 500 Sks -88

skoter: INDY TRAIL 500 SKS
Års.Mod: 1988
effekt: ca 56 tama pållar
Matta 340,38,19
bränsleförbrukning:?

Mods: inga förutom stenhård kimpex boggidämpare å öhlinare i framvagn
framtida mods:kmr inga att bli, ska säljas!

fördelar: riktigt snabb efter leden med min "dämpar mod" men är omöjlig att köra sakta med, då blir den för stötig, ändrad geometri på bakre saxen, ställd i främre hålet vid boggieskenan,
den går ganska så bra för en fläktkyld 500, min pinnar iväg värre än grannens -82 räääcer-v
å gör väl ca 120-130, den har inga problem med djupsnö, men mer viktförskjutning vore att föredra för att få upp nosen över den kalla snön(absolut inte framtung)

Nackdelar: STYRHÖJDEN! hemska höjd, ser ut som en ostbåge då man kör, å den svetsade styrstången tyckerinte om höjjare heller(finns ju ingen konsoll att sätta den på) funderade på om man skulle kapa styret å bonka dit en ställbar på det å sedan köpa ett nytt styre, å kammarna skulle gärna vara 25-28 mm, f.ö så tycker jag att denna tråd ska flyttas till allmäna forumet, så att alla får skriva om sina skotrar! bra ide tycker jag!
 

lundberg

Medlem
11 sept 2004
32
0
1
34
Luleå
Flyttad!

Har nu flyttat tråden från polarisforumet till det allmänna!

Hoppas att någon kan ha lite nytta av detta, och jag ser gärna att folk fyller på med deras åsikter om sina skotrar, om inte annat är det alltid roligt att få lite läsning under denna äckliga årstid(d.v.s. den utan snö :p)!

//Robin