Diesel ?

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Dieslar är ganska lågvarviga och sen går dom inte allt för bra utan turbo skulle jag väl tro är två anledningar.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det finns 2takts dieslar och dom varvar skapligt runt 5000rpm men drar lite mer soppa så då är det väl ingen vits kanske.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Borde vara ganska tung att dra igång också. I fall elstarten skulle strejka. Är ju monster komp i en diesel
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Borde vara ganska tung att dra igång också. I fall elstarten skulle strejka. Är ju monster komp i en diesel
Fast det finns någon typ av reduceringsventil (kom in på vad den heter igentligen) eller va det nu heter som gör att det inte blir lika svårdraget på en diesel. Jag jobbade med bredbandsdragning förr nått år sedan och vi körde med några olika markvibratorer och vissa var dieseldrivna som man drog igång med vanlig magnapull. Men av någon anledning så kunde ventilen falla tillbaka och det vart monster komp utavf** som du skrev och när man slet då så gick armen av! Jag tror jag sprakade och slog på dom där maskinerna minst 100ggr per dag p.g.a den där ventilen var kaputt :D
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Fast det finns någon typ av reduceringsventil (kom in på vad den heter igentligen) eller va det nu heter som gör att det inte blir lika svårdraget på en diesel. Jag jobbade med bredbandsdragning förr nått år sedan och vi körde med några olika markvibratorer och vissa var dieseldrivna som man drog igång med vanlig magnapull. Men av någon anledning så kunde ventilen falla tillbaka och det vart monster komp utavf** som du skrev och när man slet då så gick armen av! Jag tror jag sprakade och slog på dom där maskinerna minst 100ggr per dag p.g.a den där ventilen var kaputt :D
Känner igen det där :D Jag har ett elverk som är konstruerat på samma vis!
 
R

Robin

Varför görs inga skotrar med diesel motorer för?
Miljö skäl och att det helt enkelt inte finns något behov utav en diseldriven snöskoter då man försöker hitta miljövänliga drivmedel hela tiden för att kunna försäkra skoterns framtid.

//Robin
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Att dom är lågvarviga spelar ingen roll, kan Yamaha växla ner sina fyrtaktare så kan man växla upp en Diesel...
Varför skulle en diesel väga så mkt mer än en bensinare?
Att dom är trötta utan turbo är ingen nyhet, ej heller ett problem:
sätt dit en turbo!
Tung att dra igång? Säkert, men Yamaha fyrtaktarna (säkert fler) GÅR inte ens att dra igång därför att dom inte har ngt snöre eller magnapull..
Elstart funkar ju i bilar, eller hur?
Miljövänligare än diesel med partikelfilter är svårt att tillverka idag!

Om tillverkarna ville så skulle det inte vara några problem att sätta en dieselmotor i en skoter.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Vi planerar att bla testa diselskotrar i prodjektet Bio foul snowmobil även etanoldrift ihop med biofoul region, vv o snofed.
 
D

Daweasel

Kul och bra projekt Hasse! Är det RME ni ska prova i skotern? Biodiesel alltså... Jag har en egen anläggning som producerar just sådan och vill komma med lite tips.

-Se till att det ni använder är just RME, alltså raps metyl ester. Ofta är biodiesel somm säls som RME i själva verket tillverkat med palmolja som råvara, då blir köldegenskaperna urusla! För att få en bra tillförlitlighet vid låga temperaturer måste mad förvärma RME:n säg under-10 för att vara säker. Se också till att ni får i köldskyddstillsats! Hör av dig för hints and kinks! De här projekten ät viktiga!

PS. Statoil gjorde bort sig i sin senaste kampanj "Dieseln som rengör din motor"... De hade i 5% palmolja i sin diesel så att hela åkarbranchen nu skyr RME som pesten efer att ett antal bilar fått driftstörningar!
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Vi tar bränsle från stukab eftersom dom är med i Bio foul regions del prodjekt med forskning på både RME, RM disel o etanol
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
PS. Statoil gjorde bort sig i sin senaste kampanj "Dieseln som rengör din motor"... De hade i 5% palmolja i sin diesel så att hela åkarbranchen nu skyr RME som pesten efer att ett antal bilar fått driftstörningar!
Råkar du veta om Hydro hade samma dynga i sina stationer?
Nån gång här i vintras så tog det minst 20 minuter att fylla 250 liter..
Välda elände...
 
D

Daweasel

Kan inte svara på det, men det rör sig bara om ca 3% RME så viskositeten på en solid blandning ska nog inte påverkas även vid denna temperatur.

Vad som skiter sig är att det blir utfällningar som täpper till filtren på ett litet kick. Å andra sidan har man ett returbränslesystem i de flests lastbilar som gör att det blir varmt och gott i tanken, tnakar man sen innan det är helt tomt kan man hålla bränsletempen ovanför "dew point". Bekymmer får man om bilen står ute när det är kallt.

Vitalt är det att se till att alla packningar i bränslesystem är av Ventongummi eller motsvarande, Nitrilgummi och naturgummi dör fort!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Miljö skäl och att det helt enkelt inte finns något behov utav en diseldriven snöskoter då man försöker hitta miljövänliga drivmedel hela tiden för att kunna försäkra skoterns framtid.

//Robin
Jag har en fundering om diesel är mer miljövänligt eller inte jämnfört mot bensin. Om man kör med en dieseldriven skoter borde man lätt halvera förbrukningen av bränsle jämnfört mot bensindriven med samma miltal, skulle man då inte släppa ut mindre skit ändå?
 
D

Daweasel

En dieselmotor har en påtagligt högre verkningsgrad än en bensinmotor, härav den lägre energiförbrukningen. Katalysatorer och stoftfilter tar effektivt hand om skiten som kommer ut via avgaserna.

Jag skulle skylla USA för att det så här långt inte finns något intresse för dieselskotrar, det är en bensinvänlig kontinent! Tom en stor del av deras lastbilar går på bensin!
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Roligt att ämnet kom upp då jag själv funderat på det en del... Ni som tycker att dieslar går för dåligt/ är för tunga/ för skitiga har uppenbarligen aldrig åkt nåt med dieselmotor tillverkat efter 1980.. dieslarna har utvecklats enormt mycket senaste 15 åren och i dagsläget borde det inte vara några problem att ta fram en kompakt lättvikts turbodiesel på säg 800-1000 cc och en effekt på kring 120 hk.. själv var jag mycket skeptisk till dieselbilar tills för 5-6 år sedan, nu skulle det aldrig falla mig in att skaffa en bensinare igen... Så fram för dieseldrivna skotrar!