Diesel motor i Snöskoter

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Tänkte dra igång en tråd här om Diesel skotrar för oss som tycker att det låter intressant. Så bara fråga/svara som man vill i ämnet. Har sett en liknande tråd men vet inte om den inriktade sig direkt till motorerna och variomatik eller annan typ av transmission.

Själv hade jag en idé om en liten 3 cyl industri diesel med turbo och intercooler från Kubota.
Här är den, Kubota D902:
http://www.dieselenginemotor.com/kubota/supermini/page5.html
Också finns en mindre, D722, men den är i stort sett värdelös effekt mässigt.
D902 är lite svag av sig med sina 24 hk, men det går väll lösa på något sätt, till exempel att kompletera den med turbo och intercooler.
Men en sådan lågvarvad motor lär behöva seriösa rekalibreringar i variatorer, den har maxvarv 3600 varv per minut.
-Om vi kan hjälpas åt och att hitta en lite piggare motor, och kanske innom sverige men om man nu vill ringa och beställa en motor från USA får man väll göra det också. Kanske det finns någon som tar åt sig detta projekt och försöker bygga lite på en skoter, och får det att fungera. :)
Och kanske en som är lite billigare än 20 000 kr, då hade jag i tanke en begagnad motor, det finns väll ett Italienskt märke som också gör sig 3 cylindriga 900 kubikare? :hmmmm:

Tack! :hello:
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Tror detta kommer bli yterst svårt då en dieselmotor har så kort effektregister så en variator inte kommer kunna fixa detta. Ett alternativ för drivning vore väll hydrostat, men då blir det ju mycke mer avancerat och dyrt.
Men annars är det ett coolt projekt! :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Det var just det jag menade med seriösa kalibreringar... För det är lite för låga varvtal, dom är sega Dieslarna.
Och visst är det ett grymt projekt, och speciellt om man fick det och fungera ordentligt.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Mmm, och så litet spann på varvtalet är det jag tror kommer va svårast. Du har inte funderat på någon modell av hydrostat? För gissar att det ska vara någon modell av arbetsmaskin och då behöver den inte gå så fort och då kan ju hydrostat fungera.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En vanlig tvåtaktsmotor har inget större varvtalsspann den heller om ni tänker efter litegrann. Därför finns ju variatorn, som växlar på vid vridmoment- eller effektmax beroende på belastning och kalibrering.

En dieselmotor för snöskoter måste vara hyfsat lätt, vilket begränsar utbudet en hel del. Turbo en självklarhet.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
En motor från en moped bil kanske vore något? små två cylindriga motorer som det sitter variator på.
Kompletterar man med en lagomt stor turbo borde det finnas några hk att hämta!

såg en motor på blocket för 15k... en skuren för 4k :)
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
om varvtalet är för lågt för en variator så gör tvärtom mot en RX-1, dreva upp primärvariatorn.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Articat har väl en ATV-Diesel iallafall i usa så en sån motor och drivsystem
kanske vore nåt men att få tag på en kan nog vara svårt.
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Articat har väl en ATV-Diesel iallafall i usa så en sån motor och drivsystem
kanske vore nåt men att få tag på en kan nog vara svårt.
AC säljer även den i Sverige! fast den ska tydligen vara väldigt slö och låter som en dieselmotor gjorde för 50 år sedan
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Dom där arctic diesel 4-hjulingarna låter som ett jävla rat. går knappt på tomgång, slöa som fasen och verkade helt bedrövliga.
 

GTT614

Medlem
28 feb 2011
10
0
1
Husum
Har funderat i samma banor, vet en som försökt sig på iallafall, satte en 1cyl Yanmar diesel på 10 hk i en ockelbo 300, gick sakta men var stark o bränslesnål.
Annars borde en 1100 kubiks mc motor vara intressant projekt, vet en i Stockholm som monterat en sån i en mopedbil, den gick bra.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Borde de inte gå att sätta hydralpump på motorn i fråga sedan hydralmotor som driver ett kedjehus, och eftersom detta koncept blir urstarkt och används på t.ex larv grävare borde man kunna växla om så man fick skaplig hastighet samt styrka :)
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Annars borde en 1100 kubiks mc motor vara intressant projekt, vet en i Stockholm som monterat en sån i en mopedbil, den gick bra.
finns ju redan rx-1 som har en 1000cc mc motor, så låt oss hålla oss till det intressantare dieselspåret istället.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
kul att fler har samma tankar som mig :) har varit inne på detta nåt år men aldrig kommit till skott.
det jag kommit fram till hittills:

Motor: VW har en bil som heter Lupo 3L, lätt 3 cyl turbodiesel som ger 61hk/140 nm( 8o/180 med chip) dock väldigt lågvarvig med maxvrid@1800rpm så man bör fundera över direktdrift eller kraftigt ändrad drevning för att få nå toppfart.
Arcticen som Malgomajskolan byggt har just detta problem.

sen vore en Pivario lämplig variator då man kan få den att växla på även vid låga varv, dock lite svår att få tag på (även om jag vet var dom resterande finns)

hursomhelst så väger VW motorn mer än valfri skotermotor så ett chassie byggt för relativt stor motor är ett måste typ Arctics 660 fyrtaktare eller yammas rx/rs
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Själv tycker inte jag om tanken med hydrostat, då detta blir tungt och att inskaffa hydraul motorer och pumpar och det där, det blir lite dyrt, och att sitta och köra verkar lite komplicerat då man måste både hålla motorvarv och att man måste hålla drivning till hydraulen, lite knepigt, om man nu inte har varvtalet på spak och hydrauldrivning på tumgas.
Och nog vill man väll kunna köra åtminståne 50-60 km/t med skotern, och inte krypa fram i 5-10 km/t.
Skotern enda användningsområde blir då i skogen på trampade leder och att dra kälkar med timmer, för man får aldrig ut nå varv med hydrostat om man är på väg och fastna med skotern, det blir bara en dragare av den, inget annat.

Och att maskinen blir bränslesnål, det rockar ju :)
Tänk att om man fick en skoter som drar under en liter milen, men visst kan man skaffa sig en Rotax 600 ACE och trycka in men inget kul i det...
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Hittade en liten jäkel här, denna modell sitter i A-C ATV.
det är 700 kubikare och jag håller med, inte stark alls... Men om man kompletterar den med turbo kanske den har lite mer att ge? :eek:hwell:
Det är en Lombardini/Kohler LDW702´a.
http://www.hbc.com.vn/images/stories/iveco/SPELDW702_GB.pdf

Hittade en annan också, som skulle kunna göra sig bra kanske?
Men å andra sidan är den lite stor med sina 1000 cc3, och väger en hel del, när den här är i skotern väger den säkerligen 110 kg, minst.
Och då räknar jag med kylarvatten, olja, och drevningen till variator och turbon.
http://www.hbc.com.vn/images/stories/iveco/SPELDW1003_GB.pdf

Men motorerna är ju fina annars :)
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Polaris kommer ju med en ranger med diesel tills i år, vet dock inte hur stor den motorn är. Men den motorn skulle nog sitta fint i en skoter!