diamond drive f7-06

f7chrille

Välkänd medlem
29 okt 2010
152
0
6
Funäsdalen
Hej. jag ska loss med hela diamond driven! har lossat alla skruvar men den sitter fortfarande helt stumt! måste man slita som en dåre eller sitter den i nått mer än skruvarna runt om? Tänkte om dendär gummgrejjen på bilden kan göra så att den sitter fast! Tacksam för svar!
 

Attachments

Snopro_440

Medlem
12 mar 2006
16
0
1
Leksand
Helt rätt! har du släppt på mattspänningen då? så inte den drar drivaxeln bakåt och på så sätt gör att det går tungt?..
 

f7chrille

Välkänd medlem
29 okt 2010
152
0
6
Funäsdalen
nu tänkte jag kolla lagret på bromssidan? vad behöver man för verktyg för att få upp muttern som håller fast bromsskivan? är det nått special? Nummer 10 på bilden!
 

Attachments

Svedda

Aktiv medlem
6 dec 2004
54
0
1
Hofors
Hur har det gått? Jag har samma problem och mattspänning är släppt. Måste man ta bort bulten nr 8 i ovanstående bild för att få loss dd?
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Det sitter en bult under "gummigrejen", slit bort den så hittar du den sista bulten.

Sen ja, du måste bort med bult nr. 8, den är genomgående och sitter gängad i sjävla DD:n.

För att få loss nr. 10 på bilden så räcker det med ett don och en hammare.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hur gör ni för att få bort locket på DD:n?? mitt sitter som berget, är de några specialtorx?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Tror inte det sitter nån mutter bakom gummit. Men du måste lossa skruven som håller slangen överst på bilden. Nr. 16 på sprängskissen. Sen viker du upp maskinen på sidan å bänder lite försiktigt mellan drivaxel å dd. Eller så gängar du i bulten 8 en bit å klappar till på den. Släpp på mattan lite också så går det lättare.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
om det är torxskruvarna som är problem så testa sätta ner torxnyckeln/bitsen i spåret och knacka på den så kan dom lossna lättare.. passar torxen bra kan man greppa med en skiftnyckel/poligrip runt skaften så man får bättre kraft ..
tidigare ägare kan ha överdoserat med loctite så kan även funka att värma upp lite, men ta det försiktigt då det är alu och olja i huset, vilket kan vara bra att tömma först =)
passar inte torxen bra och knackningarna inte hjälper är det nog lättast och säkrast att kapa ett spår på skallen, på dom bultar du inte får lös, så du kan dra med en ordentig spårmejsel...
sitter locket fast även då alla bultar är lös så är det packningsmassan under locket som håller emot, gäller att bryta taktiskt så man tar sönder nånting då!
rekommenderar dig att köpa en originalpackning om det inte är monterat redan!

edit:såg att thullen hann med ett inlägg medans jag skrev.
för att slippa missförstån så förklarar jag hur du får bort locket till diamond drive huset och thullen förklarar hur du får bort diamond driven från chassiet!
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Hej ursäkta att jag lånar tråden.
Har några frågor ang drev och lager i DD, har nyss särat på min -05
Den ser likadan ut som bilden ovan.
Hur ska jag göra för att få ur dreven ur lådan, vill inte göra något förhastat så jag frågar före jag slår med hammaren :)



Hur får jag loss mellandrevet(16 på bilden)? Försökte dra men de va tvärstopp så jag lugnade mig istället för att bända å frågar istället.
Har en projekttråd om ni hellre vill svara där för att inte smutsa ner den här tråden mer: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=56895&p=471545#post471545
Mvh Erland
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hallå! Har nyligen köpt en F7 från 2005. Nu har jag tagit bort locket på DD huset och de 2 lager som jag kan se därifrån känns bra. Vilket brukar ge sig först? Skotern har gått drygt 500 mil.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Jag har lossat på variatorn, bulten som går från bromskivan igenom drivaxeln, 5 st muttrar och skruven som även håller fast oljeslangen. Gummibiten är också borttagen. Mattan är slak som en rutten banan. Har brytit mellan DD och drivhjul och gängat i bulten genom drivaxeln för att sedan dunka lite på den men det är ändå helt omöjligt att få DD huset att lossna! Har jag glömt något? Kan drivaxeln rosta fast i utgående axel från DD?

Tcksam för hjälp.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Prova att rucka lite på drivaxeln innifrån tunneln...
Min satt rätt hårt men när jag hittat rätt läge så gick de lätt :)

Mvh Erland
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Tyvärr vill den inte lossna ändå. Huset går att vrida lite framåt o bakåt så det sitter ju inte fast i chassiet utan det måste vara drivaxeln som inte vill släppa. Nu har jag pallat upp skotern på höger sida och sprutat i massa rostlösning i drivaxeln från bromssidan. Lager nr 17 är lite dåligt så jag vill gärna få loss DD och titta på nr 10 också.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Ikväll har jag tagit bort plastkåpan på högersida. Tagit ur bulten som går genom drivaxeln, stoppat in ett rör istället och dunkat på så mycket jag vågar men inte hjälpte det. Lager 10 har väl ingen egen låsning så det och drevet borde väl kunna släppa när jag slår med röret genom drivaxeln?
 

Attachments

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Drygt, det verkar ju som att tidigare ägare skitit i att smörja axeltappen som går in i drivaxeln.
Så du är ju iaf helt rätt ute när du smörjer genom drivaxeln.
Hoppas du lyckas.
Mvh Erland