Diablo till 850?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Då kör han samma som mig och mina polare. Ena kan hålla wot dagarna i ända utan problem medans jag och en till har problem med remmarna. Jävla lustigt att det är så olika på lika maskiner.
Dessa maskiner hade varit intressant att mäta upp linjeringen på och kolla om något skiljer!

Mailade ni bara SHR då eller? Han har ju inte riktigt världens mest informativa hemsida om man säger så......
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Dessa maskiner hade varit intressant att mäta upp linjeringen på och kolla om något skiljer!

Mailade ni bara SHR då eller? Han har ju inte riktigt världens mest informativa hemsida om man säger så......
Jo vi mailade honom och hade grejerna hemma cirka en vecka efter. Vi ska kolla linjeringen på min och den som går problem fritt på torsdag för att se om det skiljer nånting. Återkommer med resultatet.
 
Reactions: neden och JAAG

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jo vi mailade honom och hade grejerna hemma cirka en vecka efter. Vi ska kolla linjeringen på min och den som går problem fritt på torsdag för att se om det skiljer nånting. Återkommer med resultatet.
Hur har ni tänkt mäta? Med GnR-verktyget eller med BRPs verktyg?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
GNRs verktyg är ett riktigt hantverk må jag säga, men fy fan vilket räknande och tänkande. Efter ett par timmar så hamnade vi något som när inom GNRs spec. Ett schims vardera under pto och mag och slutligen så fick jag borra och flytta fram mag fästet allt som gick. Dock så vart inte cc måttet helt perfekt utan att behövt ge sig på bakre fästet, men det är alldeles för mycket jobb.

Enligt våra mätningar så ligger min sekundär 0.5mm för långt ut medans kompisen som äger verktyget fick schimsa ut 2mm, och sen 3schims under pton för att komma i land.
Tyvär så kunde inte maskinen som går problemfritt närvara för mätningar.

Passade även på att byta ut helixen till en 44 och stora drevet till 49k enligt snötokens rekommendation.
21/49 med 116länk kedja bra eller anus?
112 hade inte ens fått plats med slägga.
 
Last edited:
Reactions: JAAG

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
är det nått nämnvärt slittage på diablos kitt?
Har köpt ett beggat som gått ca 70 mil så tänkte ifall det är nå spec man ska kika eller åtgärda innan montage
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Heelclickers egna hade halvdåliga bussningar, hur det är med dessa kopior vet jag inte.

Har vikterna ledad häl? Kolla i så fall bussningarna så att dom inte är glappa. kolla även glapp mellan bussning och viktpinne.
 
Reactions: fire02

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Någon som har måtten på shimsen för att chimsa ut sekundären på 2019 G4/Radien? Hinner inte beställa hem dom innan helgen....

(tydligen har 2019 andra mått än tidigare år)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Nu går min maskin som ett skållat troll och remslitaget är borta. Kunde inte varit nöjdare.
Markant skillnad i tempen på variatorer/rem.
Håller 8000rpm närsom hursom.
Det som är gjort:
Linjerad motor med GNR linjerings verktyg.
Xs 821 rem
SHRs grejer i primären.
Rak 44 helix.
Grön fjäder.
Främre motor kudde utbytt mot SHRs plast bussning.
21/53 drevning.
Ska testa 21/49 när jag fixat en kortare kedja.
Kompisen kör diablos kitt med bra resultat dock så upplevs mina skivor svalare.
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Nu går min maskin som ett skållat troll och remslitaget är borta. Kunde inte varit nöjdare.
Markant skillnad i tempen på variatorer/rem.
Håller 8000rpm närsom hursom.
Det som är gjort:
Linjerad motor med GNR linjerings verktyg.
Xs 821 rem
SHRs grejer i primären.
Rak 44 helix.
Grön fjäder.
Främre motor kudde utbytt mot SHRs plast bussning.
21/53 drevning.
Ska testa 21/49 när jag fixat en kortare kedja.
Kompisen kör diablos kitt med bra resultat dock så upplevs mina skivor svalare.
Nu går min maskin som ett skållat troll och remslitaget är borta. Kunde inte varit nöjdare.
Markant skillnad i tempen på variatorer/rem.
Håller 8000rpm närsom hursom.
Det som är gjort:
Linjerad motor med GNR linjerings verktyg.
Xs 821 rem
SHRs grejer i primären.
Rak 44 helix.
Grön fjäder.
Främre motor kudde utbytt mot SHRs plast bussning.
21/53 drevning.
Ska testa 21/49 när jag fixat en kortare kedja.
Kompisen kör diablos kitt med bra resultat dock så upplevs mina skivor svalare.

Går i samma tankar väntar på verktyget och motorfästet,gnr. Tror du det mesta sitter i linjeringen? Ville också ha shr men lite bökigt att beställa, helix och sec fjäder är väl brps egna
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Går i samma tankar väntar på verktyget och motorfästet,gnr. Tror du det mesta sitter i linjeringen? Ville också ha shr men lite bökigt att beställa, helix och sec fjäder är väl brps egna
Skulle tro combon linjering och variator setup is the way to go. Brantare helix som snötoken föreslog verkar också göra mycket skillnad. Kompisen som äger linjerings verktyget kör identiska grejer som mig förutom helixen och hans variatorer var skåll heta medans mina var underkontroll.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Om din kompis inte vill byta helix tror jag det hade passat bättre med en svart fjäder. Grön är för hård till 40 helix i mitt tycke och man får väldigt mycket ”tomvarv” som både ger dålig skjuts i maskineriet och bygger värme.
 
Reactions: krappen