Diablo till 850?

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
har inte fått kuddarna utbytta. Beställde SHRs tourqe stop i samma veva som kittet.
Skulle det vara värt att pröva en 42-38helix?
Okej synd för det shimsas även vid byte av kuddar.

Nej jag vill påstå att den är ännu sämre än rak 40 🙈
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Okej synd för det shimsas även vid byte av kuddar.

Nej jag vill påstå att den är ännu sämre än rak 40 🙈
Bara att öppna plånboken ännu mer och vara glad då👍 Och fungerar inte det så blir det märkes byte till 100%
Ohållbart att lägga mer pengar på remmar än bränsle och olja.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Ja det är trist. Men du har väl fått remmarna under garantitiden hoppas jag?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ja det är trist. Men du har väl fått remmarna under garantitiden hoppas jag?
Eftersom -19 "Inte har remproblem" och eftersom "alla problem är fixade nu" så var ju BRPs inställning inför denna vinter att ev sprängda remmar var förarfel och att inga gratisremmar skulle delas ut mer. Sen hur det i praktiken blivit vet jag inte. Jag fick byta en rem i helgen som hade en väldigt märklig skada, (upptäckte det i tid), som jag misstänker är tillverkningsfel på själva remmen, ska vara förbi ÅF och höra vad han säger.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Ja det är trist. Men du har väl fått remmarna under garantitiden hoppas jag?
Var nyss förbi och visade upp resterna av 531an och fick med mig en ny rem hem men om brp inte ville ta det så skulle jag få stå för den (vilket jag garanterat kommer få göra) alla uppdateringar var tydligen gjorda.
Och hur in i h-vete kan en helix kosta 1900:-.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Eftersom -19 "Inte har remproblem" och eftersom "alla problem är fixade nu" så var ju BRPs inställning inför denna vinter
Tragiskt...
Var lite sugen på att byta till en Skidoo eller Lynx 850 framöver.
Åker Axys nu och dom är så satans glada i bensin, så var lite sugen på Etec igen.
Det blir mindre och mindre dagar med lössnöpisk, och mer dagar med familjeturer, så det vore bra med en maskin som var snålare på soppa vid lugn körning.

Testade därför kompisens DS3900 -19 förra helgen, för att se om den passade mig.
Gått ca 30 mil, men med försiktigare gastumme än jag har.
Hoppade på maskin och for runt lite i en bäckravin där det var rätt bra med snö. Bra motor, rapp och fin. Skottade på rätt bra, gräver dock mer än Axysen konstaterade jag.
Tyvärr blev provturen bara ca 8 minuter lång eftersom remmen for under en rullevändning.
Hade innan det kört ca 4-5 min klättringar/skrå i djup snö, maskin fick jobba rejält stundtals.
Efter det vila i några minuter.
Sedan lite skrååkning i flackare, öppnare slänt, följt av en vändning när remmen for.
Otroligt synd på i övrigt fina maskiner.
I mina ögon är det totalt, helt obegripligt hur en stor koncern som BRP inte lyckas komma tillrätta med detta problem.

Hoppade tillbaka på Axysen och spöade den resten av dagen, på samma rem som jag körde hela förra säsongen på...
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag har en polare som kör -19 850, kan kolla med han vad han har för grejer i maskinen, vi va å körde 5dagar tung djup snö nu å han small inte en rem. 30 liter soppa per dag spolade vi igenom.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Tragiskt...
.....................
I mina ögon är det totalt, helt obegripligt hur en stor koncern som BRP inte lyckas komma tillrätta med detta problem.

Hoppade tillbaka på Axysen och spöade den resten av dagen, på samma rem som jag körde hela förra säsongen på...
ProRide RMKn jag hade innan var på andra remmen då jag sålde den vid 370-ish mil, (och remmen som satt på satt på då den såldes hade gått 260 av dessa och syntes ha många mil kvar i sig), Så jag var tämligen tydlig med att jag inte var van att byta remmar då vi gjorde upp affären på 850n!!
Jajja, vi får se vad det landar i.
Hursomhelst, i rent utbildningssyfte har jag beställt Grip'n Rip linjeringsverktyget och turas det dyker det upp i veckan eller nästa. Jag ska då mäta upp båda våra -19 G4or och se hur det ser ut, (sambon har en Summit 600R).
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Var nyss förbi och visade upp resterna av 531an och fick med mig en ny rem hem men om brp inte ville ta det så skulle jag få stå för den (vilket jag garanterat kommer få göra) alla uppdateringar var tydligen gjorda.
Och hur in i h-vete kan en helix kosta 1900:-.
Jag har mina misstankar om vilken återförsäljare du har men jag nämner inget namn här. Men har du inte fått nya motorkuddarna så är inte alla uppdateringar gjorda sen försökte även denna återförsäljare lura en bekant, som har en -18 154”, att hans maskin inte behövde uppdateras, den skulle redan ha det men det var bara rent skitsnack och for då istället till en annan återförsäljare och fick den uppdaterad där. Frågan är om det är för sent nu då garantin förmodligen gått ut?

Det är konstigt hur det kan vara så olika mellan återförsäljare. Jag hämtade förra säsongen ut 4-5remmar på en gång och lämnade då in eftersom det for remmar och tog det då slut så var det bara hämta mer. Men peppar peppar jag har kör på samma 531 rem ännu den här säsongen.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Jag har en polare som kör -19 850, kan kolla med han vad han har för grejer i maskinen, vi va å körde 5dagar tung djup snö nu å han small inte en rem. 30 liter soppa per dag spolade vi igenom.
Det går nog att få till dom.
Jag är fast besluten att största felet sitter i variatorkalibrering.
Har haft Skidoo tidigare, och haft stora remproblem med original setup.
Men ett bra V-kit tillsammans med lite andra mods gjorde susen de två maskiner jag hade.
Från 2 timmars hållbarhet till 90 mil tex., på Xm Summit 154"

Och det verkar ju som att många får det att funka med Diablos kit tex.
Det gör det ju ännu sjukare, varför lyckas då inte tillverkarna lösa det?
Variatorkalibrering påverkar ju tex. inte några avgasutsläpp eller annat som gör att tillverkarna inte kan justera maskinerna precis som dom vill.

Har dom inte tillräckligt bra folk inom R´n´D som ställer in maskinerna får man väl helt enkelt ta fram stora plånboken.
Betala Dynamoe Joe eller nån annan som kan med det en rejält fet slant.
Sen är nog 90% av problemen ur världen...
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag har mina misstankar om vilken återförsäljare du har men jag nämner inget namn här. Men har du inte fått nya motorkuddarna så är inte alla uppdateringar gjorda sen försökte även denna återförsäljare lura en bekant, som har en -18 154”, att hans maskin inte behövde uppdateras, den skulle redan ha det men det var bara rent skitsnack och for då istället till en annan återförsäljare och fick den uppdaterad där. Frågan är om det är för sent nu då garantin förmodligen gått ut?

Det är konstigt hur det kan vara så olika mellan återförsäljare. Jag hämtade förra säsongen ut 4-5remmar på en gång och lämnade då in eftersom det for remmar och tog det då slut så var det bara hämta mer. Men peppar peppar jag har kör på samma 531 rem ännu den här säsongen.
Garantin gick ut för 6veckor sedan så det är nog kört med att få nya motorkuddar. Jag hörde mig för om uppdateringarna innan säsongen men fick rådet att avvakta då min maskin inte haft nåt ”case” om remproblem. Och på det kom ju säsongen igång sent med tanke på kylan och bristen på snö.
Nu har jag iallafall beställt en 44helix och 49drev och på torsdag ska jag se över linjeringen med GNRs spec.
Kommer jag behöva justera primären när jag kör brantare helix?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Tillverkarna verkar inte testa alls. Sambons nya Summit 600R 154" varvade bar 7000-7200 på klicker 5 med grejerna den kom med, jag menar, det är ju inte ens nära...... Vi fick nya ramper så varven är rätt nu men det finns Myyyyyycket mer att hämta där.

Åter till Diablo, tycks ha sett flera varianter på vikter både med ledad häl och fast, vilken typ är det dom levererar i år?
Och av ren nyfikenhet, är det någon som vet vem som tillverkar Heelclickerkopiorna dom använder sig av?
(lite fult faktiskt att kopiera?!?!?)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Tillverkarna verkar inte testa alls. Sambons nya Summit 600R 154" varvade bar 7000-7200 på klicker 5 med grejerna den kom med, jag menar, det är ju inte ens nära...... Vi fick nya ramper så varven är rätt nu men det finns Myyyyyycket mer att hämta där.

Åter till Diablo, tycks ha sett flera varianter på vikter både med ledad häl och fast, vilken typ är det dom levererar i år?
Och av ren nyfikenhet, är det någon som vet vem som tillverkar Heelclickerkopiorna dom använder sig av?
(lite fult faktiskt att kopiera?!?!?)
Har hört ryktesvägen att det ska vara kina tillverkade vikter i diablokitten men det är som sagt ryktesvägen. Testade heelclicker grejer i min Sidewinder som också älskade att äta rem innan modshop hade släppt sitt v-kitt. Monterade bort dom innan försäljningen då jag lånat dom av Patrik på Smp, hursomhelst så hade ena leden på en av vikterna börjat spricka och detta var som sagt originalet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det är väl mycket troligt dom lagt ut tillverkningen till Kina.

Heelclickers egna gammeldags vikter med fast häl funkar bra, hade nog så gärna haft den typen. Dom ledade ska enligt utsago både vara knepigare ställa in och ha lite större risk att gå sönder.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Garantin gick ut för 6veckor sedan så det är nog kört med att få nya motorkuddar. Jag hörde mig för om uppdateringarna innan säsongen men fick rådet att avvakta då min maskin inte haft nåt ”case” om remproblem. Och på det kom ju säsongen igång sent med tanke på kylan och bristen på snö.
Nu har jag iallafall beställt en 44helix och 49drev och på torsdag ska jag se över linjeringen med GNRs spec.
Kommer jag behöva justera primären när jag kör brantare helix?
Du kommer nog få vikta av lite, ta bort vikt från pivotskruv då.
 
Reactions: krappen

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
fått svar från polaren och han körde ett sled head racing, viktat enligt deras föreskrifter och med klicker 2. varvar 7900-8000 å kör med en 531 rem
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
fått svar från polaren och han körde ett sled head racing, viktat enligt deras föreskrifter och med klicker 2. varvar 7900-8000 å kör med en 531 rem
Då kör han samma som mig och mina polare. Ena kan hålla wot dagarna i ända utan problem medans jag och en till har problem med remmarna. Jävla lustigt att det är så olika på lika maskiner.