DET/knacksensor swb assault 800

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tjabba!

Var ut på en 10 mils tur igår, skulle korsa en älv där jag var osäker på isen så jag nöp på ut på isen sedan släppte jag efter lite och la mig på ca 100km/h ospåret

Och då ströp maskin ner och visade DET i displayen och motorlampan Blinkade stadigt, dvs varning för kraftig knackning.


Så tänkte kolla med er om det finns några vanligt förekommande fel på dessa maskiner? Eller var det bara en tillfällig grej mån tro?

Startade om maskin och funkade sedan resten av resan.


Tankade dock fullt på preem samma dag, kan det vara dom som har kass bränsle? Brukar alltid tanka på statoil annars och den har aldrig varnat för DET innan..

Switchback assault 800 -14 som körs på 98okt och ves gold olja handlar det om.

kanske inte är något att bry sig om, men man blir ju lite fundersam när det händer..


Mvh
 
Last edited:

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Okej, får kanske börja köra på 95okt istället då, alltid fått för mig att 98okt var bättre men, man lär sig nått nytt varje dag =)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det är klart får du tag i fräsch 98 oktan så är de ju bättre... Skulle ju gå fråga på macken du tankar när dom senaste fyllde upp 98 oktan samt 95 oktan så man får en hum. Men det är ju klart 95 oktan spenderas det ju betydligt mer utav!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är klart får du tag i fräsch 98 oktan så är de ju bättre... Skulle ju gå fråga på macken du tankar när dom senaste fyllde upp 98 oktan samt 95 oktan så man får en hum. Men det är ju klart 95 oktan spenderas det ju betydligt mer utav!
Problemet är bara att få ett vettigt svar av en finnig tonåring bakom kassan, .. sen räcker det bara inte att veta när den fylldes på med 98 måste veta mängden också och hur mycket cisternen rymmer. Har man fyllt på 2kubik i en 12kubiks cistern så blir det inte så stor skillnad om det är gammal mögsoppa i den.

Men det är klart fanns det alltid fräsch 98 att tillgå så skulle jag givetvis kört med det, men nu är det inte alltid så.