Det går aldrig att kallstarta på elstart, varför?

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
Tar upp denna saken igen. Denna Bearcat 440 1998 som jag har, är nu fullservad. Dvs bytt stift, rensat förgasare, bytt membran, nytt batteri med mer.

Fortfarande är den kinkig att starta.

För det första orkar den aldrig dra i gång motorn när den är kall (stått över några timmar). Den snurrar 2 varv kanske, sen ger sig startmotorn. Nytt batteri, så det kan inte vara problemet. När den är varm, startar den alltid på elstarten jättelätt. Vad kan vara fel? Dom ska väl orka att starta med en kall motor på el?

För det andra är den sjukt kräsen när man ska starta den. Inte choke (fick höra att man inte ska andvända choken på dessa??), primer 3-4 gånger, 25% gas och så dra 7-8 gånger innan den startar. Bommar jag på nåt av detta, så är jag körd. Då vägrar den att starta, och jag blir stående och dra och dra eller måste vänta en timme eller så. Ska verkligen dessa motoren vara så jäkla känsliga, eller gör jag fel när jag startar den?

Problemet mitt är jag är ganska lite (174 cm och 70kg), så jag sliter ju ut mig fullständigt varje gång jag ska starta den.

Var så less den här i vinter att jag la den på blocket, men ingen ville ha den så då får jag jobba vidare med den.

Mycket tacksam för hjälp!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kolla jordflätan och pluskabeln till startmotorn (eller själva anslutningarna). De symptom du beskriver tyder på att batteriet inte har ordentlig kontakt. Då får du spänningsfall vid belastning... Kan förstås också vara startmotorn som är sliten.

3-4 primertag låter mycket, jag tippar på att du surar den. Prova med choken först, primern använder du bara vid sträng kyla typ -20 och kallare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
@hjulboggie_rules: Tack för svar! Du menar att startmotorn kan bli sliten med åren? Dvs klenare? Ser att det finns repset till dom, men det är bara några fjädrar och kål. Kan det räcka, eller behöver jag byta hela startaren?

Kanon med tips om primer! Raka motsatsen till vad jag fått höra, så värt att pröva! Så full choke och ingen gas då?

Hittade batteriet jag köpte. Detta ska väl vara bra? Kan 14 AH vara för klent?

http://www.skoterdelen.com/snoskoter/eldelar/batterier/arctic-cat/batteri-yb14-a2-12v-14ah-va
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Börja med det billiga: Dvs anslutningar, kablage etc.

Men jag tror som sagt att din startprocedur behöver justeras...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Prova samma startteknik som jag gör på thundercatten för den är också känslig . Full choke när den är kall ,,ingen gas då brukar den starta på 1-4drag och så fort den tänt går du på med lite gas och slår av choken samtidigt .Vakta den sedan med både gas och chokeduttande tills den går rent utan choke. Om man kör för mycket choke så släcker man lätt ett stift så va försiktig med det.

Om du vill använda primer så går de nog bra också men inte mer än 2 pump vid kallstart och håll den sedan igång med duttande på choke eller primer till den är varm.
 

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
Kanon, tack bägge två! Prövar igen i påsken..

Funderar på om det batteriet mitt kan vara för klent. 14AH är ju inte jättemycket, men samtidigt är ju 440 cc inte jätte mycket heller. Ny startmotor kostar ju 1500 spenn och batteriet är nytt. Kan gå över kablarna också som ni tipsar om, men när jag står där i påsken och kablarna är OK, så hinner jag inte få upp en startmotor till stugan innan vi ska hem igen... Jag bor 50 mil ifrån stugan/skotern och är bara där sommarlov, vinterlov och påsklov.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kanon, tack bägge två! Prövar igen i påsken..

Funderar på om det batteriet mitt kan vara för klent. 14AH är ju inte jättemycket, men samtidigt är ju 440 cc inte jätte mycket heller. Ny startmotor kostar ju 1500 spenn och batteriet är nytt. Kan gå över kablarna också som ni tipsar om, men när jag står där i påsken och kablarna är OK, så hinner jag inte få upp en startmotor till stugan innan vi ska hem igen... Jag bor 50 mil ifrån stugan/skotern och är bara där sommarlov, vinterlov och påsklov.
14ah duger gått o väl till en 440 winn tvåtaktare, jag har bara 11ah på en 990cc v-tvinn 4taktare och den gårt tyngre. Däremot är de vikltigt köpa ett bra batteri inte biltema som ex. Biltema batterier ger knappt hälften så mycket kallstartsström "cca" som ett välkänt märke och de märks mes i kyla. Jag rek Yosha batteri de är ganska dyrt men väl värt pengen. Köp det från ebay Tyskland eller England så blir de bet billigare.
Startmotorn kan delvist brunnit i lindningen eller så fältar den. Fälta är att ramlagren för rotorn ärt slut så den slår i magneterna.
Om nu lagren är slut så brukar de va vanliga lager du hittar på närmsta lageråterförsäljare eller på nätbutik så de vore de enklaste billigaste felet. Om den är kortsluten så måste den lindas om och de blir nog dyrare än en ny.
 

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
@Boost lll: OK, då borde det inte vara batteriet. Det är ett Exide Bike batteri från Skoterdelen som jag köpte i höst. Har aldrig gått tomt, så det bör vara i bra kondition.

Startmotorn går som sagt helt fint när motorn är lite varmare. Låter helt OK också. Dvs den kan inte vara kortsluten iallafall.. Då är den väl helt död?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Farsgubben har samma problem med sin BearCat 550 2001. Startmotorn typ surrar men driver inte runt när den är kall. Den har varit in för några år sedan angående det och de bytte startkrans eller vad det då heter. Men skillnaden var/är noll och inget alls på det storahela. Vad jag förstått så är det ett rätt vanligt problem iaf på den modell han har. Tyvärr är det lite som att försöka dra omkull en elefant att dra igång den vid lite kyla (-15 typ) om man inte låtit en kupevärmare ligga under huven 30-40min. Men för att summera, är det ett så pass vanligt bekymmer som jag fått till mig med elstarten på äldre arctic? Motorn däremot verkar ju snudd på odödlig. Ligger en bit över 1500mil nu och går bara fint.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Startmotorer kan halvbrinna i lindningen så de tappar minst halva kraften de är väldigt vanligt på skotrar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Den allra vanligaste orsaken till att en startmotor är svag, är att det har blivit någon isolerande beläggning på kol och kollektor. I så fall får man plocka isär och tvätta noga med lämpligt lösningsmedel (t ex isopropanol). Lämpligen passar man på att rengöra hela startmotorn och smörja (ev byta) lagerbussningarna samtidigt. Bussningarna brukar vara självsmörjande, man smörjer dem genom att lägga dem i blöt i tunnflytande, helst varm olja ett par timmar. Smörjfett och "patentoljor" med t ex teflon eller MoS2 ska man hålla borta från självsmörjande bussningar eftersom de sätter igen bussningens porer och förstör de självsmörjande egenskaperna

Om lagren är så glappa att startmotorn "fältar", dvs att rotor och polskor skrapar emot varandra, så kan det också uppfattas som att den är svag.
Många skoterstartmotorer har permanentmagneter i statorn och dem ska man vara försiktig med. De är spröda och spricker eller lossnar lätt om startmotorn skulle få ett slag utifrån. Man bör inte dra ut rotorn ur statorn på en sådan startmotor eftersom magneterna kan försvagas då. Om man ändå måste göra det, så stoppa snabbt in ett annat järnföremål med ungefär samma diameter (t ex en stor hylsa) i statorn.

Jag har framför mig att riva startmotorn på en Pantera '93. Startmotorn går men drevet vill inte kugga in i startkransen.