Det där med förarbevis

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Jo,måste kolla med er som kanske vet.
Hur är det,måste man visa förarbevis eller körkort när man hyr skoter ?

Varför jag undrar är för att jag nyligen blivit bekant med ett gäng grabbar från Helsingborg som just aldrig varit till fjälls.
Då så tänkte vi ju att det skulle vara skoj om dom kunde komma upp & hyra en skoter & hänga med på en sväng.
MEN ,dom har för färska körkort för att få köra skoter på.
Ska det verkligen vara så att dom stackars sörlänningarna som kanske bara kommer att åka en dag måste ta förarbevis eller åka bakpå ?
Eller kan man liksom räkna mej som en guide då & vi kör på samma villkor som såna där skotersafaris :confused:

Nån som vet ? (inte tror)
Ok,hat gött alla,nu äre snart dags..................
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
jag har hyrt 1 gång och blev bara leggad för att han skulle se vem han hyrde ut till iofs hade jag haft kortet nog länge men det var inget han frågade om eller kollade, jag tror de flesta inte kollar sånt dom kollar nog bara leg för att se vem dom hyr till

men det bästa hade ju varit om du hade kunnat låna ihop några skotrar det är ju svindyrt att hyra en skoter
 
E

Ej medlem/Inloggad

Om dina polare hyr skotrar + hyr guide så får de köra skoter utan att ha förarbevis, kör de ensamna utan guide behövs förarbevis.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Hur länge måste man ha haft körkort för att få köra på det? Och hur hårda är dom på det dära, om man tex. åker upp till Idre eller Åre med skotern och åker lite, alltså har dom skoterpoliser som åker o stoppar en? Och vad händer när man inte har förarbevis och ej haft kk tillräckligt länge? Olovlig körning med indraget körkort som följd som om man kör mc när man bara har bilkort eller är dom inte lika hårda på olovligt när det gäller skoter?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
är inte helt säker men jag tror det är så att du måste ha tagit kortet tidigare än 2000

det borde ju bli olovlig körning om du blir tagen och antagligen är åre det ställe i sverige där det är störst chans att åka dit, där och alla andra populära skidorter

åker du någon annanstans som inte är lika populärt så har du VÄLDIGT otur om du åker dit

jag har kört skoter sen jag var 5 år i boden luleå arvidsjaur och aldrig sett en skoterpolis
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Joo,det är svindyrt att hyra,men tror inte jag känner några som vill låna ut sina ,tyvärr.........
Ja hursom så tror jag inte att någon av dom skulle känna sej speciellt kriminell om dom hyr en för en dag eller två & vi åker runt i lite lagom nybörjarfart långt ut på fjället. :rolleyes:
Tänkte på om uthyrarna är skyldiga att kolla körkort & isåfall kan neka uthyrning.
Skulle ju onekligen kännas dystert att lura upp dom 110 mil enkel resa. :eek:
 
E

ejwbegysv

Har fått lempet eller vad det kallas (det man får för att övningsköra) före 2000-01-01 så får man köra skoter på det (sa iaf VV när jag ringde).

Skoteruthyraren hemma är vldigt noga med detta iaf.. Tror även försäkringsbolaget är väldigt intresserad av det när det gäller hyrskotrar...
 
E

Ej medlem/Inloggad

konfunderad

läste detta inlägg när jag sökte info om vad som gällde för få framföra skoter.
hadde innan hört att det skulle vara som ovanstående svar att det var när lämplighets intyget för b kortet söktes som gällde, men var ändå tvungen att ringa vägverket och fråga. Där får jag till svar att det bara är b-kort eller traktorkort utfärdade innan 1 januari 2000 som gäller, hittade även detta på deras hemsida.

För att få köra terrängskoter krävs det att du har förarbevis för terrängskoter, körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000. Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 så krävs det alltså ett särskilt förarbevis för terrängskoter.

vet nu inte vilket som stämmer, men gör det säkra tyvärr och kör inte innan jag tagit mitt bevis.... :-S

Mvh/Kenneth
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
nja...skulle du behöva ha körkort före 2000 och skoterkort så skulle det ju betyda att alla som inte har tagit körkort före 2000 någonsin skulle få köra skoter och det stämmer ju såklart inte


allt du behöver är skoterkörkort för att köra skoter
 
E

Ej medlem/Inloggad

Det jag letade var ju om jag som tog mitt körkort 2001 men ansökte om lämplighets intyget redan 98, fick köra skoter utan att ta skoterkort.
jag förstog inte riktigt vart du fick att man skulle både ha förarbevis och körkort på bil före 2000.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
var lite sömnig när jag skrev förra inlägget


men det som gäller är att du måste ha körkortet innan 1 jan 2000 det var iaf det jag fick veta när jag ringde och kollade för en massa år sedan när jag tog mitt bilkörkort
 
E

ejwbegysv

Ej medlem/Inloggad skrev:
läste detta inlägg när jag sökte info om vad som gällde för få framföra skoter.
hadde innan hört att det skulle vara som ovanstående svar att det var när lämplighets intyget för b kortet söktes som gällde, men var ändå tvungen att ringa vägverket och fråga. Där får jag till svar att det bara är b-kort eller traktorkort utfärdade innan 1 januari 2000 som gäller, hittade även detta på deras hemsida.

För att få köra terrängskoter krävs det att du har förarbevis för terrängskoter, körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000. Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 så krävs det alltså ett särskilt förarbevis för terrängskoter.

vet nu inte vilket som stämmer, men gör det säkra tyvärr och kör inte innan jag tagit mitt bevis.... :-S

Mvh/Kenneth
Ja man kan ju undra hur det står till iaf :)

Jag ringde och frågade vv också för några år sedan och då sa dom att jag ej behövde fixa ett förarbevis, detta trots att jag fick mitt körkort 2000-10-13.
Jag tyckte dock inte att detta stämde men tanten stog på sig... :)

Får nog ringa och höra igen.. (har redan förarbevis men man vill ju veta).
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Hejsan,jo har varit iväg & kollat med en stor återförsäljare som hyr ut mycket skotrar & fick till att dom är väldigt noga med att kolla förarbevis hos den som hyr.

På min fråga om det är ok. att jag kör som en slags guide åt dom som ej har förarbevis,som en sorts skotersafari,så efter lite ringande sa dom att det var godkänt.
Dock så har ju jag då ett visst ansvar,som typ en busschaufför för sina passagerare sade dom.

Riktigt vad det innebär har jag inte lyckats satt mej in i,men kanske nån här som vet............
Kollade även priser & villkor på hyrskotrar & skulle nästan tro att jag får åka själv när Helsingborgarna får se dessa..................... :(
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
det här är saxat direkt från vägverkets hemsida


Terrängfordon


För att få köra terrängvagn måste du ha körkort med behörighet B.
För att få köra terrängskoter (= terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg, d.v.s. snöskoter och s.k. fyrhjuling) måste du ha traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000. Terrängskoter och terrängvagn får inte köras på allmän väg.
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Hejsan,jo har varit iväg & kollat med en stor återförsäljare som hyr ut mycket skotrar & fick till att dom är väldigt noga med att kolla förarbevis hos den som hyr.

På min fråga om det är ok. att jag kör som en slags guide åt dom som ej har förarbevis,som en sorts skotersafari,så efter lite ringande sa dom att det var godkänt.
Dock så har ju jag då ett visst ansvar,som typ en busschaufför för sina passagerare sade dom.

Riktigt vad det innebär har jag inte lyckats satt mej in i,men kanske nån här som vet............
Kollade även priser & villkor på hyrskotrar & skulle nästan tro att jag får åka själv när Helsingborgarna får se dessa..................... :(
Först av allt, ledsen för att jag sparkar liv i en 7år gammal tråd men tänkte de var bättre än att slänga upp en ny tråd då de rör samma ämne!

Har en stuga i Dalarna där det blir mkt skoteråkning. Jag har skoterkort (terrängförarbevis), men har letat förbryllat efter kryphålet med guidade körningar. Behöver jag någon utbildning för att vara "guide" åt mina vänner eller räcker det att yrka på det OM man skulle springa på farbror blå? Vet ni isf var man kan införskaffa sig ett diplom om de skulle vara nödvändigt?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Först av allt, ledsen för att jag sparkar liv i en 7år gammal tråd men tänkte de var bättre än att slänga upp en ny tråd då de rör samma ämne!

Har en stuga i Dalarna där det blir mkt skoteråkning. Jag har skoterkort (terrängförarbevis), men har letat förbryllat efter kryphålet med guidade körningar. Behöver jag någon utbildning för att vara "guide" åt mina vänner eller räcker det att yrka på det OM man skulle springa på farbror blå? Vet ni isf var man kan införskaffa sig ett diplom om de skulle vara nödvändigt?

Kravet är enligt nedan

Undantag vid skotersafari
Du som har körkort eller traktorkort utfärdat från och med 1 januari 2000 får köra snöskoter inom organiserad turistverksamhet om färden sker:

• I en grupp på högst tio personer
• Under ledning av en person som har förarbevis
• Längs en sträcka som ledaren har bestämt i förväg.

Observera att också en innehavare av körkort med behörighet AM (moped klass I) har rätt att köra snöskoter enligt dessa förutsättningar även om han eller hon inte fyllt
16 år.

http://www.snofed.se/default.asp?path=21896,21907&pageid=32208 näst sista stycket

Just definitionen "organiserad turistverksamhet" gör att det är svårt att komma förbi som privatguide åt kompisar utan förarbevis dvs det räcker inte att du har någon form av diplom eller intyg som guide själv utan du bör kunna uppvisa anknytning/anställning till någon form av turistverksamhet innehållande guidade snöskoterturer.
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Tack för svaret Lynxfun! "Organiserad turistverksamhet" gör det lite klurigare precis som du säger! Visserligen kostar det väl inget att starta en enskild firma som har 0kr utgifter och 0kr inkomster varje år, men känns lite överkurs för att köra lite puder med vänner! :)