"DESS" problem... ?

Zacke

Ny medlem
26 dec 2005
4
0
1
Ö-vik
Hej!

Min skoter är helt död äfter sommar vilan. Jag har haft batteriet bortkopplat i sommar. Kan det vara så att DESS har blivit avprogramerat av det långa spånnings avbrottet?
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Även om det skulle vara fel på DESS-funktionen så startar skotern, men den varvar inte tillräckligt mycket för att variatorn skall slå till. Tror att felet är någon annanstans. Har du gnista? Får motorn soppa? Har du färsk bensin i tanken?
 

Zacke

Ny medlem
26 dec 2005
4
0
1
Ö-vik
Den är sten dö, vilket innebär att den ej går runt på startmotorn. Ingen gnista när man drar i start snöret.Jag har en känsla av att den ej känner av att DESS nyckeln sitter där. Har pratat men en återförsäljare, han sa att det inte brukar bli fel på DESSen. Skall prova men en annan nyckel och se om den startar, skall väll gå till 3000 rpm då vad jag kan förstå.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Först å främst så ska det väl inte funkar med en annan nyckel heller...alla är väl unika? eller? annars finns det ju ingen mening med den!

Sedan är det som leijon att motorn ska starta ändå...dock inte varva så att variatorn slår i....så det borde då inte vara de felet...

Det är inte så att det felar i tändninglåset?!
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
aha....du hjärnan vakna nu...fattar hur du tänkte med att testa en annan nyckel...
Men har du inte synliga skador på "nyckeln" så känns de ju mer som kanske kabelbrott på vägen dit...men man vet ju aldrig, bara testa å kolla.....mycke till svar, jo ja vet :)
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Zacke skrev:
Den är sten dö, vilket innebär att den ej går runt på startmotorn. Ingen gnista när man drar i start snöret.Jag har en känsla av att den ej känner av att DESS nyckeln sitter där. Har pratat men en återförsäljare, han sa att det inte brukar bli fel på DESSen. Skall prova men en annan nyckel och se om den startar, skall väll gå till 3000 rpm då vad jag kan förstå.
Du bör berätta lite mer om vilken skoter det egentligen är. Jag behöver mer info för att kunna ge råd.
Så du har inte underhållsladdat batteriet under sommaren då?? Kanske du lärt dig nu då att det ska man göra....
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Lyft upp den röda knappen på styret.... :rolleyes: (skämt!)

Om startmotorn inte går runt så är förmodligen batteriet tomt/kaputt, eller så ha den kärvat ihop(solenoiden!) ELLER så ha du ett kabelbrott nånstans som gör att startmotorn int få ström!

Sen att du int ha nån gnista kan ju bero på att tändstiften är slut, att nöstoppen inte får nån kontakt alls!, tändningslåset, tändspolar m.m.

Prova några stift du vet funkar, Ohm-mät nödstoppen och dödarknappen(den röda)