Den stora frågan: Ski Doo Mxz vs. Lynx Enduro

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Hejsan,
Har funderat på att införskaffa "nyare" skoter inför kommande säsong och då har det, som för många andra, fallit mellan en Ski-Doo Mxz 670 -98/01eller en Lynx Enduro 600 98/02.
Är ägare till en Ski Doo formula -93 just nu och är trött på dennes tunga karaktär, dvs, att den känns som att köra en tegelsten.
Är mxz så också eller är de bara de gamla formulorna som är så?
Skulle gå in i väggen om jag köpte en ny skoter och så var den som min gamla.

Lynxen då? Är de bra? Jag har hört att de ska ha trevligare boggie och stötdämpare runt om än vad mxz:eek:rna har. Stämmer det?
Har inte så mycket erfarenhet av dessa skotrar, men vad jag har hört så verkar de väldigt intressanta. Vissa säger att man ska akta sig från att åka 600 HO för att dessa skulle krångla på alla möjliga vis. Stämmer det?
Har också hört att de är lite lägre i boggin än vad mxz:eek:rna är och att de därmed är lite bättre på led och lite sämre i lössnö.

Jag vill gärna köra bra i lössnö och i skog samt helt okej på led, inte så jätteintresserad av att stumma sjöar.

Så vad är det självklara valet?

//Emil
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Lynx enduro brukar ha öhlinare men du får räkna med att renovera alla dämpare om du vill ha någon dämpande funktion med tanke på skoterns ålder :)

Vet inte så mycket om MXZ:an men jag har för mig att 02:ans lynx har RER back och det är ju rätt så praktiskt.

Har kört en del Lynx Rave 800 (en 2001) och med lite kamhöjd så tar den sig fram rätt bra i lössnön också :)

Men ska du mest vara utanför leden så är nog varken MXZ eller Enduro det "självklara valet", då ska du nog kanske snegla mer på summiten eller en lång maskin.
 
Last edited: