Demontering grenrör!

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
kollade lite på skotern inför ett kommande kolvbyte, vad man måste plocka bort osv... tänkte när jag såg dom övre inre skruvarna till grenröret att dom verkar sitta i en inte allt för rolig vinkel i förhållande till röret:confused: ni som skruvat med detta, vad använder ni för sorts insexverktyg till detta?
antar att det är något med vinkelled eller en sån med kula typ! något annat bra tips när jag ska börja riva isär den? tacksam för råd då det är första gången jag gör detta! skotern är en mxz 800-06.

Mvh mxz 800
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ta bort pipan, töm ut glykolen, ta bort förgasarna, lyft toppen, lossa cylindrarna men låt grenröret sitta kvar, alltså du lyfter av båda cylindrarna samtidigt. Sen kan du skruva lös grenröret efter du lyft av cylindrarna. Jag själv brukar låta det sitta kvar och sätter även tillbaka båda cylindrarna samtidigt, det kan vara lite jobbigt men med rätt teknik är det lika enkelt. Då är det ju till det lilla problemet att du har en rev, det kan vara lite trångt. När jag har skruvat i dom (om det har med motorn att göra) så har jag plockat ut hela motorn på en gång så blir det mycket enklare och det tar ändå inte nå längre tid.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
"alltså du lyfter av båda cylindrarna samtidigt"
den manövern är jävligt svår.. att ta ut hela motorn är lättare men inte vad han vill veta..

De du vill ha, det du verkligen vill ha, är en lååång insex nyckel med kula på

på så sätt så blir de ganska enkelt, blir ännulättare utan stålstaget som sitter där ..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
"alltså du lyfter av båda cylindrarna samtidigt"
den manövern är jävligt svår.. att ta ut hela motorn är lättare men inte vad han vill veta..

De du vill ha, det du verkligen vill ha, är en lååång insex nyckel med kula på

på så sätt så blir de ganska enkelt, blir ännulättare utan stålstaget som sitter där ..
+1
T-nyckel är det som gäller.