Demontering av mcx turbo samt avgassytem, hur gå tillväga?

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ska svetsa rör då det spruckit sista röret innan turbo. Vad är enklaste sättet? Hela avgassytemet går ju under tunneln så måste man riva boggien för att komma åt? Och var kan man dela röret? Behöver ju inte ta ur hela om ni förstår.

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Nä, ta lös dynan först och sen bränsletanken så kommer du åt avgassystemet (3 till 1). Inte särskilt många bultar du behöver loss med!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Okej men du menar du att jag ska lossa fram vid motorn och ur med allt? Tänkte om de gick å ta lös innan de.

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Okej men du menar du att jag ska lossa fram vid motorn och ur med allt? Tänkte om de gick å ta lös innan de.

Jo, du måste bort med tanken och värmeskyddsplåten under för att komma åt att ta isär vid flexrören. Du måste även bort med alla tre flexrören för att kunna skjuta fram avgasröret för att få loss det.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Det är aslätt. Få bultar och går snabbt. Och du fixar det utan problem på tio minuter. Glöm inte regel #1 vid svetsning: demontering sparar tid och gör svetsen myyyyycket bättre.

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Tackar för svar! Ok bort med skyddsplåten under tanken så kommer man åt då!
Måste ur med hela avgassytemet för de finns minst 1 spricka upptäckte jag :p

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Röret hade gått rakt av där dom går ihop såg jag nu, men de går väl att svetsa dit?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jäkla tur du kollade, hade kunnat bli lite väl varmt där. :)

Inga problem att svetsa. Gick av exakt där på min. Är iofs ingenNytro utan en Dino-RX

Jag svetsade med hederlig gassvets, inbillar mig att MIG gör för hårda svetsar så att det spricker igen.
Har kört 15000 km med DinoRX efter lagningen och det håller än.

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ja de va tur att jag hann upptäcka, men iofs så började han låta mycket högre på tomgång med såklart. Det är iaf svetsat nu så håller på att montera ihop de nu.