Demontering av elstart sks

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Tja forumhängare!

Hur stor operation är det att ta bort elstarten från 2016-2017 sks modellerna? Å stämmer vikten av skiten?! 8kg låter knass mycket.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ta bort skitet, om du nu inte är rörelsehindrad...sätt ut det på blocket å sälj kompl.kitt åt nån som köpt"fel"skoter.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
fattar inte varför jag ska ha 8kg skrot på skotern? Har folk som köpt en mountain maskin problem med dragsnöre? Kan iofs fatta om man har en respektive som ska använda skotern eller liknade.

Men har vi nån här som har demonterat en elstart helt och sålt den? hur smidigt var det osv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det är inte speciellt svårt att skruva bort skiten, några bultar på framsidan av motorblocket som kan vara lite besvärliga att komma åt men man gör det lätt på en timme totalt.
Men tänk på att det aldrig kommer bli ett komplett "elstartskit" om du inte även säljer primärvariatorn, sett allt för många på bla blocket som bara säljer med startkransen, men vad ska man med den till då den inte går att montera på en primär på en modell som inte har elstart?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om de där kilona stör dig så hoppas jag du aldrig har full tank heller.
Bara tanka så mycket som behövs..
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Men så många snackar om varför jag vill ha bort elstarten... Anledningen är att jag vill ha en så bra lössnö maskin som jag kan få med den främre kylaren på sks:en. Är det så svårt att förstå? :)

Det är inte speciellt svårt att skruva bort skiten, några bultar på framsidan av motorblocket som kan vara lite besvärliga att komma åt men man gör det lätt på en timme totalt.
Men tänk på att det aldrig kommer bli ett komplett "elstartskit" om du inte även säljer primärvariatorn, sett allt för många på bla blocket som bara säljer med startkransen, men vad ska man med den till då den inte går att montera på en primär på en modell som inte har elstart?
Tack för infon! Det sög lite :(

Det blir nog att demontera och återmontera vid försäljning.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Vad väger själva el-starten och armen som går till primären?
Om man skulle ta bort den visst går det såklart att montera tillbaka utan problem?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett par jämförelsesiffror beträffande vikt:

En gammal skoterstartmotor från troligen tidigt 80-tal, Prestolite MJM-4003, väger knappt 2,8 kg. En modern startmotor med samma prestanda ligger troligen på 1,5-2,0 kg.

Ett batteri 12 V 14 Ah väger ca 4,9 kg.

Övriga elstartdelar (startkrans, kablage, relä, startmotorfäste mm) väger knappast mer än 1 kg tillsammans.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Tänkte bara om nån som tagit lös kunde väga. Lite intressant. Har ett 7ah gel batteri nu som funkar klockrent
Väger 2.3kg