Dela på motor/blockhalvor

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Hej.

Jag har sökt hit och dit med olika sökfraser men blir bara hänvisad fram och tillbaka mellan LYNX- och SKI-DOOforumen, förståeligt då det handlar om ROTAX motor.

Frågan lyder;

Jag har, som många andra, havererat kolvar. I och med detta vill jag undersöka vevhuset men jag får inte isär motorhalvorna!!

Jag har sprängskiss att titta på och har kommit fram till att det finns två styrstift och de lokaliserade. Men det sitter något så fruktansvärt. jag vill ju inte bli allt för våldsam då det säkert finns risk för att att fullständigt tar livet ur grejerna.

Några knep för att dela halvorna? Värme, sprängskruvar.. Något?

Jag har hittills använt en simpel morakniv för att kila isär halvorna och det har rört sig lite, men inte tillräckligt.

Motorn är en sådan som sitter i en LYNX RAVE RE 600 HO 2007

Mycket tacksam för svar.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Nej. Det har jag inte men har tänkt tanken. Är det så att det är en täckbricka, likt varitorsida, som måste bort. Eller?
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Okej.

Vad är då m22-muttern till? Är jag inte tvungen att demontera den också?
Svänghjulet, sitter det på kil eller är det påpressat på kona?

Bästa sättet att demontera mutter? Jag menar, hela paketet snurrar ju vid försök att lossa den.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Kona OCH kil såg jag.. Och statorn sitter med 4 mindre skruvar... Återigen, stora mutter.. How to remove?

För att vara lite efterklok så hade det varit smartast att demontera variatorn efter svänghjul och stator. Då hade man kunna greppa i variatorn..
 
Last edited:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Om jag förstår dig rätt.
Jag kilade ner skaftet på gummiklubban mot blocket och veven så vevaxeln låstes. Men det är ett tag sedan.
Mvh
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Jag gjorde också samma misstag att ta lös variatorn före, men funkade fint med mutterknackaren, jag behövde knappt hålla i veven så att den inte snurrade när jag använde knackaren :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mutterknack är ingen höjdare på vevaxeln. Man vrider den lätt på tapparna så att den blir sned.

Gör som andrel2 skrev.