Dags för skoterresa! (kittelfjäll)

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Tjenare. Nu börjar det vara dags att åka iväg på en liten skoterresa och då låter Kittelfjäll intressant för att det ligger lagom långt bort och jag har fått för mig att det är ett bra ställe. (Må hända att vi är ute för sent men men.) Då undrar jag, vart ska man bo? Finns säkert fler alternativ än de som jag hittat på google osv. Stuga är att föredra.
Sen undrar jag självklart hur åkningen är, mycket snö eller är det bara vindpinade fjäll? Gärna tips på bra turer, led, lössnö vad som helst vi vill köra skoter!
Glömde nästan det viktigaste, vart är det bäst att gå om man vill ta sig en öl elller två och käka lite?

För en eventuell plan b kanske ni har några tips på andra fina skoterområden inom en 50mil från Gällivare?

tacksam för alla tips :)
 

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
50
Kolla med David Mach Z här på forumet. Han verkar fara runt i Kittel dagligen och jag tror att han även guidar lite också om man har det behovet.
Lycka till med trippen!
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Du har ju Saxnäs, Klimpfjäll, borgafjäll etc i närliggande område som kittelfjäll. Dessa områden har hotell, stugor och vandrarhems boende... samt fina skoterleder och bra friåkningsmöjligheter

/Nicklas.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej
Nu har jag inte varit i kittel och kört på ett tag utan jag har mest hållit till i trakterna kring norra gardfjället och ryfjället mitt i mellan dessa fjäll ligger www.skoterhotellet.se (Umnäs ligger ca 5 mil före kittelfjäll) och de har boende i stugor eller vandrarhem om man vill ha det. Det finns även en liten pub på hotellet dock så brukar den inte vara öppen alltid om det är lågsäsong.

Slussfors (1 mil före Umnäs) finns oxå med restaurangen solvändan men det finns ingen pub i byn. Boende finns i stuga 4 pers = 450:-/ natt och sen 100:- extra för varje extra person om det skulle vara fler som vill bo.

I Kittelfjäll finns flera olika boende alternativ som du sa.
Åkningen på norra sidan om kittel är bra och utan förbud med fina björkbackar upp längs fjällsidorna och snödjupet ska vara runt 120cm så där finns nog snö så att ni kan ha lite kul.
Sjön Virisen ska de tydligen ha satt skoterförbud på nu för att det är så dåliga is där denna vinter så om man tänkt sig att fara till Tärnaby över dagen med skotern så får man ta lite omvägar.

Du kan höra med RobbanSWE här på forumet om kittel då han är där och åker en del som jag förstått det http://forum.snowmobile.se/member.php?13877-RobbanSWE


Vill du se åkningen kring slussfors och Umnäs/ www.skoterhotellet.se så kan du gå in på denna tråd och kolla inlägg 402, http://forum.snowmobile.se/showthread.php?52534-Nytro-MTX-mindre-renoveringar-f%F6rb%E4ttrningar-efter-1970-mils-k%F6rning/page41

Eller inlägg 279 http://forum.snowmobile.se/showthread.php?52534-Nytro-MTX-mindre-renoveringar-f%F6rb%E4ttrningar-efter-1970-mils-k%F6rning/page28

Vill ni ha guidning runt Umnäs så kan jag säkert hjälpa till lite.
Det är bara att höra av dig om du undrar ngt mer.

Mvh David
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Tack för tipsen! Ska sätta mig ner och kolla lite närmre.
120cm snö, det låter grymt, här finns knappt 50cm...

Klimpfjäll verkar även det intressant, har spanat på deras hemsida och som ni säger ligger det inte så långt från Kittelfjäll. Tror nog inte att det spelar någon roll vart vi hamnar eftersom det ser ut som att det är bra åkning i hela området kring Saxnäs osv.

Har även kollat lite mot Årrenjarka och Björkliden. Kan det vara något?
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Årrenjarka var tyvärr fullbokat och Björkliden ska enligt en kompis som varit där förra helgen inte ha så mycket snö. Så det slutade med att vi bokade en stuga i Klimpfjäll. Det kommer nog att bli grymt.
Jag glömde dock att fråga hur det är med tankning? Lär väl bara vara att ta med sig egen soppa. Då är nästa fråga, ett släp med två fulltankade skotrar (80 liter) hur mycket bensin får man lasta med sig?
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Har som lite för mig att de har ändrat de där reglerna för hur mycket man får ha med sig till typ 240 liter? Vet att man tidigare bara fått ha 60 liter och ska man ha mer är det en jäkla procedur med tillstånd osv.
Hittade adr regler på internet men är för outbildad för att kunna förstå det där språket!
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
240 liter verkar gälla från 2009 om jag förstår det här rätt!

http://www.snofed.se/default.asp?path=21895%2C21900&pageid=32214

Utdrag ur MSBFS 2009:2 (gäller fr.o.m. 090216)

1.1.3 Undantag
1.1.3.1 Undantag som har samband med hur transporten genomförs
Bestämmelserna i ADR/ADR-S gäller inte för:
(a) transport av farligt gods som privatpersoner utför, om detta gods är förpackat för
detaljhandelsförsäljning och är avsett för personligt bruk eller hushållsbruk eller
för sport och fritid, under förutsättning att åtgärder vidtas som förhindrar att
innehållet kommer ut under normala transportförhållanden. När sådant gods
utgörs av brandfarliga vätskor som transporteras i återfyllningsbara behållare,
fyllda av eller åt privatpersoner, får mängden inte överstiga 60 l per behållare och
totalmängden inte överstiga 240 l per transportenhet. Farligt gods i IBC-behållare,
storförpackningar eller tankar betraktas inte som förpackat för
detaljhandelsförsäljning.

ursäktar mitt lilla sidospår... :)