Dör vid start. Anledning?

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Hej!

Eftersom jag är helt grön på det här med skotrar så kommer nog en del lekmannamässiga ord förekomma så bara en varning på det. :blink1:

Jag undrar vad det kan bero på när skotern, när man startar den, istället för att "puttra lugnt" på tomgång istället tappar allt och stänger av sig själv. (eller hur man ska uttrycka det). Oavsett choke-läge. För att få den varm behövs det gasas lite och därefter så är det inga problem utan då går/står den utan problem.

Vad kan detta bero på?

Skotern är en Swb 600 -06 om det är relevant
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
vissa skotrar har en funktion så att man ska inte kunna gasa över en viss gräns för än motorn har uppnått en viss temperatur! detta är en kanon funktion, dock kan de som styr dehär gå sönder och då vill den ju inte gå. om den inte går när den blir varm så är något trasigt. då tycker jag du ska kolla med en ÅF vad dom säger. jag har tyvär ingen erfarenhet när de gäller den skotern.

// Beckvall
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
vissa skotrar har en funktion så att man ska inte kunna gasa över en viss gräns för än motorn har uppnått en viss temperatur! detta är en kanon funktion, dock kan de som styr dehär gå sönder och då vill den ju inte gå. om den inte går när den blir varm så är något trasigt. då tycker jag du ska kolla med en ÅF vad dom säger. jag har tyvär ingen erfarenhet när de gäller den skotern.

// Beckvall
Tack för svar, dock så går den ju fint bara den blir varm. Så alltså borde jag kunna låta det vara som det är? Det är ju egentligen inget stort problem men lite störande. För det är ju som du säger också att försöker man gasa iväg nånstans när den är kall så lägger den av utav sig själv också.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Glöm det som nämns om elektroniska funktioner, du har en skoter med förgasare-det funkar inte bättre än sådär innan motorn fått upp driftstemp.
Du får helt enkelt leva med att hålla den vid liv genom att smådutta på gasen-eller ännu hellre:gör dig klar innan du startat den. Varmkör sedan när du kör iväg, men lungt och sansat första km:arna.
Om den smådör när du ska iväg så brukar det funka fint att småpumpa med gasen för att dränka den lite med bränsle, du kommer att få feeling för det efter några gånger hur mycket du måste jobba med den.
(Antar att du har skotern ute/kallgarage?)
 
K

krickus

vissa skotrar har en funktion så att man ska inte kunna gasa över en viss gräns för än motorn har uppnått en viss temperatur! detta är en kanon funktion, dock kan de som styr dehär gå sönder och då vill den ju inte gå. om den inte går när den blir varm så är något trasigt. då tycker jag du ska kolla med en ÅF vad dom säger. jag har tyvär ingen erfarenhet när de gäller den skotern.

// Beckvall
Varför yppar du dig utan att veta vad du yrar om?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
vissa skotrar har en funktion så att man ska inte kunna gasa över en viss gräns för än motorn har uppnått en viss temperatur! detta är en kanon funktion, dock kan de som styr dehär gå sönder och då vill den ju inte gå. om den inte går när den blir varm så är något trasigt. då tycker jag du ska kolla med en ÅF vad dom säger. jag har tyvär ingen erfarenhet när de gäller den skotern.

// Beckvall
Vilka snöskotrar är dessa?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Varför yppar du dig utan att veta vad du yrar om?
Vilka snöskotrar är dessa?
sådanna censorer sitter de på arctic car ZR 580. jag har haft enorma ploblem med dom. går ej på gas och dör. klippte bort magnet censorerna och lödde ihop kablarna sen gick den fint... och de sitter magnerer i throtlarna

vad är de annars för grejer som sitter på dom?
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Glöm det som nämns om elektroniska funktioner, du har en skoter med förgasare-det funkar inte bättre än sådär innan motorn fått upp driftstemp.
Du får helt enkelt leva med att hålla den vid liv genom att smådutta på gasen-eller ännu hellre:gör dig klar innan du startat den. Varmkör sedan när du kör iväg, men lungt och sansat första km:arna.
Om den smådör när du ska iväg så brukar det funka fint att småpumpa med gasen för att dränka den lite med bränsle, du kommer att få feeling för det efter några gånger hur mycket du måste jobba med den.
(Antar att du har skotern ute/kallgarage?)
jo den står i 'kallgarage'.

tack för ett bra svar. kan nog leva med det när jag vet att det inte är nåt fel på skotern utan bara att den "ska vara så" :)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
sådanna censorer sitter de på arctic car ZR 580. jag har haft enorma ploblem med dom. går ej på gas och dör. klippte bort magnet censorerna och lödde ihop kablarna sen gick den fint... och de sitter magnerer i throtlarna

vad är de annars för grejer som sitter på dom?
Rätt genomgående här att en del säger saker o ting utan att veta något om det .

Dina magneter ligger ju i säkerhets krettsen som du nämner Beckvall . utifall någon eller alla trottlar fryser fast i och inte går tillbaks i botten då gashandtaget släpps helt , så skall den stanna .

Rätt justerad fungerar det där bra , kan man inte med saker o ting , nä då får man det truligt .