Dör på höga varv

skona

Aktiv medlem
20 okt 2010
50
0
1
Umeå
Hej, har ett problem som jag hoppas få hjälp med.

Skotern är en xrs 600 -07 som gått cirkus 550mil.

Har varit ute med skoter och kört och när jag gasar fullt så dör den. Funkar bra att köra på låga varv.

Just innan den började dö på höga så suktade den när jag "***** gasade" på höga varv.

Någon som vet vad detta kan bero på?
 
Last edited:

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Har ingen erfarenhet av problemet men får den soppa? spridare/bensinfilter? rem damm eller allmänt klegg i spjällhusen?
 

skona

Aktiv medlem
20 okt 2010
50
0
1
Umeå
Den borde väl inte dö om det är ngt fel på remmen? vars sitter spridare/bensinfilter, spjällhusen. När den dör så är det som om jag har stängt av den i farten, det kan inte vara insprutningen som jävas?
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Låter som att den ej får nog mycket bensin. Kolla hur stiften ser ut först!
Är de knallvita så får den för lite soppa...de ska vara oboyfärgade, då går den okej.
 

skona

Aktiv medlem
20 okt 2010
50
0
1
Umeå
Ska kolla det. Det verkar som om det är när jag gasar på och det blir lite tungt för skotern att jobba som den dör, testade att köra det efter vägen och dra på och då var det inget problem men när jag vek ut i stöpan "vatten på isen" så dog den direkt
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Visst är det en 600 SDI?
Isåfall kan det vara tempgivaren i slutburken som trilskas, min kompis 600 sdi dog också bort vid höga varv speciellt i djup snö och puder, då var det tempgivaren som bråkade.
Han bytte den sen fungerade den perfekt.
 

pitemartin

Medlem
4 feb 2010
30
0
1
kan väl inte vara en ispropp för du kunde ju gasa på vägen.. men en kompis hade samma problem med sin f8 och det var bara en ispropp, han kunde däremot inte varva utan var tvungen att pumpgasa konstant :)
 

skona

Aktiv medlem
20 okt 2010
50
0
1
Umeå
Visst är det en 600 SDI?
Isåfall kan det vara tempgivaren i slutburken som trilskas, min kompis 600 sdi dog också bort vid höga varv speciellt i djup snö och puder, då var det tempgivaren som bråkade.
Han bytte den sen fungerade den perfekt.

Jo, det är SDI. Vet du hur han kom fram till att det var tempgivaren? Tänkte vad han testade mm. Ska byta stift imorgon och se om det blir bättre. Gärna fler tips på vad det kan vara då man inte är så super svart om fingrarna då det gäller motorer:)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Han hade testat en del annat. men minns inte exakt hur han kom fram till att byta den.
Men symptomen var liknande som på din och jag tror han fick tips av nån att det kan vara tempgivaren så han chansade och köpte ny och bytte den, problemet försvannn.

Motorlampan ska ju egentligen börja lysa om givaren är trasig, men det finns ju undantag.

Men om inget annat hjälper så skulle jag nästan lägga en slant på att det är givaren.

Du kan ju ta den till en ski-doo försäljare och ha dom att koppla i datorn och kolla lite.