Dör ibland vid gaspådrag

ken1forss

Medlem
8 nov 2012
30
0
1
Tierp
Hejsan jag undrar om det är nån som har en aning om vad det kan vara med min skoter? Har en Arctic Zr600 efi -02. Den dör nån sekund när jag legat på lite lägre varv och trycker på, precis som att gnistan försvinner. Har bytt stift och provat en annan tändspole men samma fel kvarstår. kollat glapp i kablar men hittar inget, ska tilläggas att felet kommer inte när jag står still utan rem på, då funkar den fint, det är när belastningen kommer. Märkligt... Nån som har ideer?
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Jag lite av samma problem trycker lite mer gas så vill den dö men bara ibland. Har hört att det kan handla om TPS vilket är systemet som känner igen om gasen hakat upp sig? Kändes som att det hände mer i lössnö än på hårt underlag.
 

ken1forss

Medlem
8 nov 2012
30
0
1
Tierp
Ajuste tack för tippset Ockelbotoken :) det sitter ju även nån "brytare" i gashantaget om jag inte minns fel. Ska kolla det i kväll! Vart lan tps'en krångla annars då? Kan man göra nåt själv på den?
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
För att göra det själv måste du mäta upp strömstyrkan vid tomgång och helgas (helst vid alla lägen) kolla din manual för rekommenderade värden för de olika lägena på gasen. Har du ett batteri i skotern räcker det väl med att vrida på nyckeln. Har du inte måste du väl koppla dit ett batteri och sedan mäta. Menar du knappen som stänger av skotern? TSS: Throttle Safety Switch(så att skotern inte far åt h*elvete) och TPS: Throttle Position Sensor(reglerar hur mycket bränsle den sprutar in) A-C rekommenderar att man inte ska pilla i den själv men inte vet jag. Någon får gärna rätta till mig om jag har fel.
 

ken1forss

Medlem
8 nov 2012
30
0
1
Tierp
Hehe nja inte den brytaren då :) har för mig att det sitter en givare i gashantaget som känner av att gasen inte hängt sig, alltså att trycket på gasen inte finns där men spjällen står öppna, enkelt förklarat. Men bara vad jag tror mig ha läst men kan lika gärna drömt i nattmössan! :0 låter det rimligt? Tack för länkar och tippsen, man lär så länge man lever:)
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Blev likadant på min ZR 600 och då var det statorn som hade gått. Ett väldigt vanligt problem. Lämna in den på omlindning och be att dom ska linda den med grövre tråd. Om du känner dig osäker kan du mäta upp ohmvärderna från statorn med en multimeter innan du skickar in den.
 

ken1forss

Medlem
8 nov 2012
30
0
1
Tierp
Nä inte när jag stänger av den men efter att den har "suckat" när jag gasar kan den smälla lite, känns som ett el-fel men jag vet inte...
Ok ska mäta statorn i kväll, jag har en stator som är hel i reserv så jag kan jämföra värdena på dem! Har hört att statorn brukar krångla...
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Min brukar smälla när jag stänger av den efter längre gasrepor, det ska tydligen vara bensin i pipan som förbränns och smäller till? Ska iaf köra med problemet tills säsongen är slut sen ska den in på storservice. Drygt att inte ha ett varmgarage... Hoppas du får det att fungera! :)
 

ken1forss

Medlem
8 nov 2012
30
0
1
Tierp
Ska prova tipsen jag fåtti kväll så får vi se vad som händer :) kan skriva sen hur det går och vad det va... Tack för all hjälp!
 

ken1forss

Medlem
8 nov 2012
30
0
1
Tierp
Aha nu skulle jag starta skotern i garaget men nu startar den inte i stället? Soppa pumpen går och det kommer sopppa till spridarna. stiften är torra efter lite slitande. Den får inge soppa med andra ord?! Har EFI boxen brakat nu eller vad kan det vara? Nån som har någe tips??
 

ken1forss

Medlem
8 nov 2012
30
0
1
Tierp
Jo sådär ja, efter mycket om och men så löste jag problemet, säkerhetsdödaren i gashantaget var helt slut och hade börjat glappa i kontakterna så nu är den tillfälligt urkopplad och skotern går kanon, stnd bara att man missa helgens utflykt! :)