Död ZRT800 -95

Zneeks

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Har ett problem med skotern, var ute och körde förra veckan utan prob, sedan stod den ute några dagar i snöyra och sedan tinade det upp... Skulle sedan starta den, Men ingen gnista på någon cyl. Tog in den i garaget och blåste med varmluft runt alla möjliga el kontakter mm.. efter ca 15 min så startade den. Sedan ute och körde flera mil med stopp och start mm... Gick hur bra som helst... Sedan lät jag den stå över natten och nu är den död... Har inge garage att ta in den där den står...
Någon som vet vad det kan vara för fel ?`


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är vanligt med glapp i anslutningarna till spolarna på tändplattan. Ohmmät i kontaktdonet mellan tändplattan och CDI-enheten, och jämför med resistansvärden ur verkstadshandbok (se upp, olika värden kan gälla för nästan likadana motorer, eller för olika årsmodeller av samma motortyp!). Om du inte får tag i några pålitliga värden så kan du räkna med några tiotal ohm i den ena spolen och några hundratal ohm i den andra.
Huvudsaken är att mätvärdena är stabila. De får inte ändra sig för att du t ex ruskar om motorn eller drar några tag i startsnöret (ha INTE multimetern inkopplad medan du drar runt motorn). Om du får problem så finns det tre alternativ:
-Byt tändplatta.
-Lämna in den för omlindning.
-Kolla själv hur skarvarna mellan de tunna spoltrådarna och kablarna till tändplattan ser ut. Det brukar vara lödskarvar som ofta är rätt slarvigt gjorda från fabrik. Om felet ligger där är det ju lätt åtgärdat!
 

Zneeks

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Tack för svaren:
Nu ska hämta hem den till garaget, sedan ska jag mäta lite ohm :D