Död bränslepump MCX270

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Under dagens tur stannade skotern och ville därefter inte starta. Den gula motorlampan blinkade. Märkte att inte bränslepumpen gick. När jag vrider på nyckeln hör jag ett av reläna längst fram klicka. Man hör också ett svagt morrande från bränslepumpen.
Tror ni det är reläet eller pumpen det är fel på?
Det är ett 270 kitt så detta är en annan pump än originalpumpen
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har kollat lite mer. Kopplade ström direkt till pumpen, den fungerar. Det morrande ljudet kommer inte från pumpen utan från spjällhuset, ska förmodligen låta så. Det verkar luta till något elfel då pumpen inte får ström. Ser ingen felkod, endast motorsymbolen. Gissar att den varnar för lågt bränsletryck. Provade växla mellan två av de fyra småreläna som sitter längst fram, ingen skillnad. Vet någon var bränslepumpsrelät sitter? Finns någon tryckvakt som kan spöka?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack Stecka. Växlade mellan relä 4 och 5, dvs bränslepump och fläkt. Ser att det främre relät kallas "Load control", har det med bränslet att göra?
Edit: ska man trycka på något för att få upp felkoder?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Felkoderna ska komma upp i instrumentet. du kan testa att köra pumpen genom dignostic mode står i länken hur man gör där kan du även se felkoder och radera dem om de finns några.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har du kollat alla säkringar? Jag har skjutit två st på min gamla nytro, en när jag inte säkrat upp och en när jag haft lös tanken och råkat klämma returen lite.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ok! Enligt manualen ska det sitta en 10A till bränslepumpen. Ska man säkra upp mer eftersom det sitter en kraftigare pump på 270 kittet? I så fall hur mycket?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det var säkringen som hade gått. Missade kolla på säkringschemat att bränslepumpssäkringen inte satt i säkringslådan. Det satt en säkring på 10A. Menar ni att jag ska sätta dit en på 20A?