Dåligt svar på gasen

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Hej!

Har ett litet problem med min Polaris xlt sks -95:a. Trycker man på fullt så "råmar" motorn innan det svarar ordentligt. Nån som har några enkla tips på vad det kan vara? Vill helst inte kosta på några jättesummor för att få det ordnat. Skotern drar fint om man "varvar upp" den innan man ger fullgas.

Tack på förhand!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla...

...att inte kulleden på avgassystemet läcker. Det kan göra motorn svag på låga varv.
Kolla också variatorns tillslagsvarv, om det är för lågt kan det ställa till såna problem. Det bör stå i instruktionsboken eller på någon skylt i motorrummet hur högt det ska vara.

 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Tack!

Tillslagsvarvet ligger på ca 3800rpm. Ska kolla vad det står i instruktionsboken. Vet att det läcker lite från grenröret. Har bytt packningarna men det läcker fortfarande lite. Kanske kan vara det då. Nåt annat läckage har jag inte hittat.
 

FIII

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
remmen

kolla så att remmen inte har sjunkit ner mellan sekundärskivorna. I så fall ligger den på för hög växel hela tiden. justera ihop skivorna så att remmen kommer upp. Bör ligga ca 2mm utanför skivorna
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Bestyckning

Kolla så att den inte drunkar, dvs. får för mycket bränsle. Prova att ställa luftskruvar, trottelnålar osv.
 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Bestyckning!

Verkar som om du träffat rätt Egon! Skotern har stått ett par veckor och ville inte starta. Kollade gnista vilket var ok... men stiften blev helt dyngsura! Använde ingen choke och ingen gas. Dessutom var stiften kolsvarta! Har nån tips om vad som bör göras, skriv gärna! Första skotern så är något av en novis. Ej ovan att skruva dock!
Enklast att lämna in till verkstad?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Mainjet

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Apr-15-02 Kl 11:14 PM (GMT)</font></center>

Om du testar med dom mj:s(huvud munstycken) du har,kör full gas ett par hundra meter slå av tvärt kolla färgen på stiften dom ska vara ljus bruna.Men det förutsätter att olja/bensin är rätt
är dom svarta bestycka nedåt,man byter vid olika temperaturer för bästa prestanda. Anars får du ha en bestyckning som är (säker)när det är kallt ute och få såna fel som att den ``råmar´´när det blir mildare ute om man inte går ner på storleken på mj:s.Har själv en xcr 600 se.Den är rätt så kinkig på fet blandning det vill säga behåller jag dom mj:s som är bra vid
-10 när det är någon grad,så är den som din då måste jag ``bränna ur den´´.Går jag ner 2 steg
så går den bra även vid milt väder (VAR FÖRSIKTIG
VID NEDBESTYCKNING BÖR MAN VETA VAD MAN GÖR)

Mvh Bola..............