Dåligt gensvar

Gecko

Medlem
20 dec 2008
12
0
1
Sundsvall
Hej!
Har några funderingar!
Har märkt att min skoter har lite dåligt gensvar på gasen.
den "bööar" till innan den blir rapp.
Det är mest från låga varv.

Tänkte om detta han ha något med någon förgasarinställning att göra?
Om så är fallet, hur går man tillväga?
Ska man flytta nålen upp eller ner? Vad ger de olika alternativen för effekt?

Är lite novis på det här med skoter så ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor =)

Tacksam för svar.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jag tycker det låter som om du har för lite eller för mycket lågfartsmunstycke....

Hur beter den sig mer precis?

Får du choka länge när den är kall?
Avgassmällar?

Kolla även om den har frächa förgasargummin!

Gecko

Medlem
20 dec 2008
12
0
1
Sundsvall
Jag tycker det låter som om du har för lite eller för mycket lågfartsmunstycke....

Hur beter den sig mer precis?

Får du choka länge när den är kall?
Avgassmällar?

Kolla även om den har frächa förgasargummin!
den går bra på höga varv men när jag låter den gå ner helt på tomgången och sedan trycker på så är det nästan som den kvävs eller va man ska säga och händer även att det blir avgassmällar.
Tycker inte att jag får choka överdrivet mycket när den är kall.

kollade lite idag och såg även att, det sitter ju en slang från ena sidan förgasaren till den andra, å på mitten av den så förgrenas den ju som ett "T" så de blir en till slang men den leder ingen stans? så är det på båda ska det vara så eller har de låssnat från nånting?

StarvinMarvin

Medlem
9 jan 2009
16
0
1
Botsmark
Tjena! Jag har också exakt samma fel på min -98s 600.
Har gått igenom förgasarna och rengjort allt och kollat tändstift o allt som kan göras utifrån ska däremot kolla om den tjuvtar luft någonstans samt kolla tändningen och packboxarna mot variatorn.
Hör av mig om det blir någon skillnad. hoppas du också gör det ;)
min går igång på runt 5000varv då blir det klös men allt innan detta är avgassmällar och bludder (får mest troligt för lite soppa på låga varv eller misständer)

MVH // Mathias

moggelito76

Välkänd medlem
6 dec 2008
120
0
6
Östersund
Har lite samma grej på min maskin oxå, vill gärna ha lite varv om den inte ska "böööa" innan den sticker iväg vid full gas. Tänkte själv slänga i såna där powerpack-brickor i min å se om det blir bättre då jag har Keihinförknasare.

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
Är problemet bara att den inte är rapp från botten direkt så tror jag inte det är något fel, det avhjälps lätt med boostbottle som förgasarna dessutom är förberedda för.

Har samma problem på min nyinköpta -99a, fast lite värre än så.

Min dog helt när gasade från tomgång, fick pumpa med gasen tills högfartsmunstycket tar över(spekulerar jag i), då gick den riktigt bra. Smällde och har sig. Iaf innan den är genomvarm, då blev den bättre.

Köpte den idag å den har stått väldigt länge så jag ska gå igenom förgasarna samt torka ur skotern imorgon, återkommer om jag hittar en lösning.

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Aha, här diskuteras också ett sånt "bööööa"-fenomen med kvävningsrisk från låga varv/tomgång som min Polaris Widetrak också lider av! Jag hoppas det inte är vevaxelns packbox som är orsaken, för det låter klart knöligt(har nog av sånt för stunden, haha!) Klart enklare om det är förknasar-problem.

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
dom där slangarna som du har är förmodligen primern som är borttagen och dom ska du plugga igen eftersom att den kommer dra luft där igenom!

StarvinMarvin

Medlem
9 jan 2009
16
0
1
Botsmark
Tjena! jag har nu gått igenom det mesta på skoterfan o det har blivit lite bättre men fortfarande är den grymt tråkigt på låga varv.. speciellt om man gasar järnet o sen ger efter för att sen gasa på igen så brööar den..
Har fått tipsen : tändstift. luftslangarna mellan förgasare o luftburk. täta ljuddämpare (ev. byta fiberringen mellan gren o krök) vilket jag gjorde. rengjort förgasare samt munstyckena. justerat nålarna både upp o ner vilket gör typ ingen skillnad alls. nu idag gick den hyfsat då den väl blev varm men fortfarande inget sting i början. Tänkte börja kolla variatorn om den är ok och sen ska jag kolla om jag också har sån där slang som varit till primer som måste pluggas igen. nån som vet förresten hur primern ska vara inställd på en xc 600 -98?

Har noterat ett hål som är borrat i luftburken på höger sida mot styrstången. (ej original tippade jag) testade tejpa för det men gjorde ingen skillnad. HAR boostbottle på min och den beter sig fortfarande inte riktigt nyktert.

hoppas jag och ni andra kan komma till nån lösning på detta nu för vintern e kort... :rock:

EDIT: kom på att jag även mätt kompression samt tändning vilket såg ok ut...
däremot när jag varvade upp skotern lite försiktigt med tändningslampan så försvann skalan helt.. ska det va så? för den går ju.. tycker den borde stanna om inte tändningen va i ordning..
skulle varit intressant att testa en annan CDI-box.

MVH // Matte

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
Gjorde ren mina förgasare idag och det var en hel del gamla rester efter plastslangar som skvalpade runt i dom, skotern går mycket bättre nu men smäller till på tomgång ibland.

Hålet nedtill på luftburken har jag även på min så det ska nog vara där fast det ser lite hempulat ut..

Så till primern, min primer är också borttagen och jag hittar ingenstans där den ska ha suttit, slangen sitter knuten runt ett rör uppe vid styret.

Ska kolla soppapumpens membran i morgon, eftersom plastbitarna från "pickupledningen" låg i förgasarna så misstänker jag att lite fastnat i pumpen också..

Kan det vara så att primerpumpen suttit i hålet där "dödmansgreppet" numera sitter? Ska enligt regpapper inte sitta sådan på min...

joakim_lundberg

Aktiv medlem
2 feb 2007
70
0
6
kalix
tror inte att det ska sitta primer på den
har haft 3 polarisar ingen med primer
ang böande från början

baggis: du får räkna med lite bö på din maskin när det är kolvstyrd portning på din gammla fuji motor en reedventils styrd port har generelt bätter gassvar (såvida din inte är portad eller så för vi talar väll orginal nu)

ni som har den nya så kallade liberty motorn (står MADE IN USA på toppen )
med kehin fuggar 97-00 på min rmk 700-98 så sitter det 1368g nålar som standard dom bytte jag till 1371g (standard på 00 )den nålen har bredare midja på mitten vilket ger mindra soppa på halvfart då den gick bra på tomgång och fullgas

OBS byt inte munstycken enligt verkstadschef hos återförsäljare hade dom åren 97-99 ett flertal skotrar som skurit som fåföljd av munstycksbyte för att få bort böandet på mittenregistret vilket resulterat i bränslebrist på toppvarv

sedan monterade jag powerpack från slp vilka ökar gashastigheten i förgasaren genom att eliminera virveln mot trotteln i 3 steg

boostbottel kan jag inte rekomendera efter att ha provat gav ingen skillnad
då det enda den gör är att syncronisera förgasarna med varandra
rätt syncade förgasare från början är lika bra om inte bättre då boostbottlen har en förmåga att sätta sönder insugsgummina i förtid .

97-98års modell av rmk sks är väldigt högt drevade från fabrik då min toppade 174 gps fart på en 5km lång sträcka 2KUGGAR MINDRE DREV gorde även där susen

efter mina justeringar kan man nu fullt ut jämföra min skoter med en 5år nyare mxz 800 klipper han från början utan större problem då han inte närmar sig förän jag har toppfart

dängde även en 10 år nyare f7a å han ska ha nästan 20hk mera

hoppas det hjälpte lite ......

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
Bytte bensinfilter på min idag, alltså inte det i tanken utan på utgående ledningen från tanken, nu går den sjukt bra, inga som helst "böande" tendenser.. Skulle igentligen ha kollat membranet men eftersom den går bra så kör jag, får ta bort dräneringsslangen under förgasaren och tömma den om några mil igen så ordnar det sig..

skulle tro att bensinfiltret var så igensatt så den inte riktigt orkade pumpa fram vid låga varv.

StarvinMarvin

Medlem
9 jan 2009
16
0
1
Botsmark
Min maskin har jag nu fått lite mer ordning på iallafall.. på pro motor i umeå sa dom att det inte ska vara några hål i luftburken för då fungerar inte vakumslangarna som går till förgasarna som dom ska.. så jag testade att helt enkelt tejpa igen hålen och det gjorde susen. ända problem jag har nu är att om jag gasar på hårt och sen släpper o sen gasar igen så brööar den en del. så antingen är det variatorn som kärvar eller så får den nog för mkt soppa när man släpper gasen... (har boostbottle)