Dåligt drag i ski-doon

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Hej. Nu söker er hjälp och hoppas på svar. Det är så här att min gamla ski-doo safari 377 inte är som den ska. Häromdagen var min bror och jag ute och körde och allting var frid och fröjd, vi svängde ut utanför en led och jag stannade framför ett grenparti för att inte köra över det (det gick inte att köra vid sidan) Sen då jag sätter mig på skotern igen är det inget som helst drag i den. Den gick svagt och vi fick upp den på leden igen (ingen satt på skotern, då hade den inte orkat). Det luktade bränd rem, men efter en titt in visade sig att remmen fortfarande såg okej ut. Hur som helst... vi lade av remmen och bogserade hem maskineriet.

Dagen efter, med remmen på plats igen pallade vi upp den, och då gick den. Jag körde ett par hundra meter och den gick perfekt. Nöjd och belåten trodde jag att det bara var något som hade frusit och tänkte inte mer på det. Senare hade vi in den i garaget för justering av mattan, skotern var uppallad och variatorpaketet arbetade som det skulle. Sen skulle far min köra en vända, skotern hade då börjat gå fruktansvärt segt (som i skogen). Primären är det inget som helst fel på eftersom den är ny= max 15 mil har den gått. Det är inte heller något trubbel med motorn. Det verkar som om det är i sekundären felet sitter. Det finns en justering med en stor fjäder i sekundären, ska det ändras någonting där? Vad tror du kan vara felet och vad ska vi göra? Tacksam för ett utförligt svar MVH Jesper


 

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
En gissning från min sida är att du har fått vatten i kedjehuset. Jag har varit ut för liknande.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Men det har väl ändå ingen inverkan på det inträffad?

När man har huven öppen och börjar gasa drar primären ihop sig precis som den ska. Men det verkar som om sekundären suger ner remmen och nästan låser fast den där så att den inte kan dra. Är det möjligt att något är för hårt spänt?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Menar du att remmen fastnar i "lägsta" läget i primären? isf blir det ju som att starta på högsta växeln och då orkar den ju inte. Du kanske skulle rengöra sekundärvariatorn, kolla så att bussningar och glidknappar är ok?

/Pär
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Tackar, det var riktiga tips juh, är inte så hemma än på det här att meka. Ok, det måste vara så, eller så är det något vajsing med fjädern, av eller nåt. Ska kolla i dagarna. Åter massor av tack.