Dåliga dämpare Edge 700 -02 (bak & fram)

Niwai

Medlem
19 feb 2009
26
0
1
Nyland, Sweden
Hej!

Jag har precis köpt en Edge X 700 -02. Skotern har gått 520 mil.

Jag funderar på om dämparna kan vara dåliga. Den är väldigt stötig på ojämna leder, och sjunker i mitt tycke ihop lite väl mycket då man sätter sig på den. Den går inte i botten men det känns som att det inte är så långt ifrån. Den går inte i botten när man kör den, men är hård och stötig.

Tycker även att styrningen inte svarar bra nog när jag kör på led. För att den ska ta riktigt bra måste man släppa gasen och ibland bromsa till lite. Funderar på om detta beror på en kombination av att den sjunker ihop för mycket bak och att framvagnen känns lite säckig. När man drar upp res med den märker man att den säckar lite för framvagnen drar som ihop sig då(faller ner lite).

Går ej att spänna fjädrarna fram något mera.

Dämparen bak är den med separat behållare och ställbara lägen mellan 1-8, står nu på 8.

Är det värt att renovera framdämparna? Ska man leta reda på kraftigare fjädrar till dessa samtidigt? Funderar även på att testa ta bort krängningshämmaren.(Då jag har ordentliga dämpare)

Brukar fjädrarna i boggien bli slut och behöva bytas?
Antar att dämparen där behöver renoveras också.
Ska man renovera alla 4 dämpare då man ändå håller på?

Nån som upplevt samma på sin edge?

/Elias
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Om främre dämpare i boggien är hårt spänd och balateremmen slackad vad som går med en kombination av dålig bakre dämpare och fjädrar så blir nog skidtrycket dåligt, framförallt under acceleration. Dämpare behöver i allmänhet renoveras var och varannan sesong och man kan då be om en hårdare schimsning för de dämpare man upplever behöva det.
Min maskin har också en helt död bakre dämpare , svarar inte på de justeringarna du nämner och ska in på renovering då den bakre delen av boggien känns som en gunghäst. En del byter ut till kraftigare fjädrar bak men jag kommer i alla fall att börja med dämparen och se vad som händer innan jag börjar pula med fjädrarna.
Kunskaperna hos de olika verkstäderna är varierande så se till att du lämnar in dämparna till någon som vet vad de håller på med. Kan ge dig tips om det om du är intresserad. Vill inte marknadsföra någon här då jag inte kollat upp om man får det i forumet.
Vidare vad det gäller styrning så spelar styrstål och modell av skidor en stor betydelse. Hoppas jag gett dig lite att gå på, andra här har kanske bättre teorier och kunskaper men lite rätt tror jag att jag har!
 

Niwai

Medlem
19 feb 2009
26
0
1
Nyland, Sweden
Jag var ut å kikade lite i boggien idag. Ser ut som att jag kan spänna bakre fjädrarna ett snäpp till, ska testa det och samtidigt ställa ner dämparen till 5-6 och se vad det blir för skillnad. Känns som att hårdare fjädrar och en renovering vore på plats.

Hade sett fel på framdämparna. Det går att dra åt dessa mera. Ska testa det å se om den blir mindre svampig och om skidtrycket ökar lite.
Enda sättet att spänna balataremmen är väl genom hålen som är i remmen? Har 2 olika lägen där å nu är den i det slackare läget.
Har orginal skidor med hyffsade stål så de borde inte vara den verkliga orsaken till att den styr lite sådär.

Har aldrig brytt mig om det är tidigare då man bara kört familjens skoter men nu då man äntligen har en egen vill man ju att den ska gå så bra som möjligt.

Pm:a om de verkstäder du vet om. Så kan jag kolla pris. :)
 

Love

Aktiv medlem
15 dec 2010
90
0
6
Bollnäs
Så länge den inte slår igenom när du åker behöver du inte spänna bakfjädrarna mer,då blir den ännu stötigare.
Testa att spänna balataremmen ett hack,åker du med den i slackare läget lyfter den mer fram vid gaspådrag.
 

Niwai

Medlem
19 feb 2009
26
0
1
Nyland, Sweden
Jag gillar ju inte hur den beter sig nu. Om jag spänner fjädringen och ställer dämparen lättare borde det ju ha effekten att den inte sjunker ihop lika mycket då man sätter sig på den, och då dämparen är mjukare kommer den dämpa mjukare i guppen.
 

Love

Aktiv medlem
15 dec 2010
90
0
6
Bollnäs
Hur mycket sjunker den när du sätter dig? I min instruktions bok står det nå't om vissa mått man ska hålla sig inom,man skulle mäta mellan marken och stänklappen,och om den fjädrade ihop mer än ett visst antal cm skulle man spänna/släppa på fjädern,funkade bra för mig men det beror ju på vad man åker på för leder och hur gropigt det är.
Tänk på det att om man ställer dämparen för "löst" kan det också slå igenom lättare!
Det är bara och åka å testa,mycket roligare att åka när man fått till det!