Dåliga boggie lager?

Dowax

Medlem
21 feb 2010
14
0
1
Vindeln
Hej har en Enduro 600 från 00 som går bra. Men nu senaste tiden har den börjat som durra och vibrera då jag kör. Märker mest av det då man kör i gupp. Märker även av ett gnislande då man kör sakta. Har kollat lite i boggien men hittar som inge fel. Mattan verkar vara rätt spänd.
Mattan är dubbad och i fint skick. Kan det vara något lager som börjar ge sig? I sånna fall vart beställer man sånna smidigast. Antar att det är lika bra att bytta alla.

Nått annat man bör tänka på. Fetta in boggien?

Mvh Daniel
 
Last edited:

Dowax

Medlem
21 feb 2010
14
0
1
Vindeln
En till fråga. Hur hårt bör man ställa dämparna i boggien? Är rätt hårt ställda nu.
något tips till mina problem?

/ Daniel
 
R

RevMan

Fetta in boggien ska du göra ja.
På en så pass gammal lynx så skulle jag villja göra en totalöversyn. Plocka ut boggien och kolla alla infästningar och lager.
Sitter ju standardlager så det går att köpa lite varstans.
 

Dowax

Medlem
21 feb 2010
14
0
1
Vindeln
Okej har kört in den i garaget så det blir att ta en grundlig översyn på den nu så får man se om man hittar nått fel. :)
Jo hittade lager som såldes i 10pack för bra pris så det blir nog att byta alla i sommar. Nått mer man bör gå igenom på skotern? Den är ju som ny köpt för en månad sen så jag vet ju inte vad som är gjort tidigare på den.
 
R

RevMan

Kolla insugsgummin.
Kolla så inga skruvar är böjda eller av i boggien.
 

Dowax

Medlem
21 feb 2010
14
0
1
Vindeln
Du tack för tipset om insugsgummit. Såg att det örjar vara rätt sprickbildat så det blir å byta dom. Antar att boggiehjulen ska rulla lite segt . Mina rullar ettbra tag efter att man satt snurr på dom och sen glappar dom lite i sid led så dom har nog gjort sitt.
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
jag köper mina lager på momentum...dom har allt!!
ett råd om du ska köpa insugsgummin är att iställer köpa boyesen då dom inte går sönder som original gör då original är gjord av gummi och boyesen aluminium.
mina gummin höll 35 mil från då skotern va ny!!