Dålig bromsverkan

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
När jag trycker hårt på bromsen "tills det inte går och trycka hårdare" så bromsar det nästan ingenting.
Skotern är en polaris 650 som kanske max är körd 10mil på 5år "stått mest still "så kan det vara att belägg och skiva som är rostig som gör att bromsen tar så dåligt? eller är beläggen slut?

Tänkte höra med någon som vet det så man inte köper nya sen kanske dem gammla beläggen hade fungerat lika bra om man kört några mil..

mvh glenn
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej. men det är bra tryck i systemet. man kan tryck in bromshantaget 2cm sen är det stopp.
kan det verkligen vara oljan då?
Kan tilllägga att det inte gnisslar när man bromsarr, det är som valigt förutom att det inte bromsar så mycket.
 

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Skulle ändå byta olja. man ska ju byta varanat år eller nått sådant...
Hur ser klossarna ut då??
Tar dom på hela skivan??
Provat att bromsa bort "hinnan"? Lär ju ha blivit lite gojs om den har stått i 5 år...

Annars är det ju bara att öppna oket och rengöra kolvarna så det går lätt....

MVH//Peter
 

CAPCOM

Aktiv medlem
4 jan 2006
56
0
1
Det kan hända att bromsslangen börjar bli dålig så den inte orkar skicka trycket till bromsoket utan den sväller när du bromsar, då får man också dålig bromsverkan.
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
kollat så oket glider lätt i flytningen...?? hadde samma fenomen på en polaris å då hadde oket kärva fast i hållaren så de var bara rengöra så fungera de perfekt sen...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det är nog en kombination av ovan nämnda orsaker bromsvätska bör bytas vartannat år minst,bromsslangen kan mycket väl ha fått "fickor" invändigt då får du de symtom som du nämnt,dålig bromdvätska kan i sin tur orsaka kärvande ok o huvudcylinder.

ta loss bromsslangen och kolla om det är fri passage igenom o rengör hela systemet med tex metanol,breakleen problem med luftning kan uppstå om tätningarna har svällt, men de kan man ju byta ut eller så får man *****s en stund
observera att bromsvätska är hemskt elakt på lack
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Tack för alla svaren ska prova mig fram med dem olika tippsen och se om det fungerar annars så får jag höra av mig igen..