Dämparen är mjuk

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hejsan!

En mycket underlig fundering jag har. Det började redan i vintras. Dämparen fungerade finfint i vintras...sen dagen därpå när jag gick ut till skotern för att köra en sväng...då var dämparen HELT mjuk, man kunde liksom bottna den bara genom att trycka ned bakändan.
Sedan körde jag 10 meter och vips, så var den normal igen.

Nu har jag precis renoverat boggien och även sänkt den 5 cm bak. Blev precis klar och vad tror ni sker..? Jo, dämparen är precis likadan som den var den där vintermorgonen förra året.

VAD beror detta på? Tror ni den blir normal igen så snart man börjar köra eller...???

Ja, jag fattar absolut ingenting....


Skall tilläggas att jag har en Polaris XC-600 1999 med FOX-dämpare.
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Jag har samma problem med min Indy Sport -88 och funderar på om det kan ha att göra med hur underlaget ser ut. Ibland räcker det med att jag åker 20m för att den ska bli bra.
 

nicke_gve

Medlem
19 mar 2006
46
0
1
gällivare
jag hade samma problem med 500 när jag bakade upp i en backe så den stod lutad jag tror de beror på vilken vinkel skoter står i
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Nej, så är inte fallet på min skoter. Det är plant underlag.

Kan dämparen behövas renoveras? Men är det inte konstigt att den blir bra efter 20 meters körning då?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det är nog så att den läker så när den stått ett tag så fryser den och då fungerar den inte som den ska, hade samma fel på en srv så efter en renovering så var den som vanligt fast lite bättre.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Har noterat att efter att jag plockade ut dämparen och tryckt ihop den och grejat lite och sedan satt tillbaka den så funkar det igen. Nu är den som vanligt. Högst förunderligt.

Däremot ska jag nog renovera och shimsa om den ändå för att få bort "komfort" dämpningen i mitten av FOX-dämparen. Vill ha hård fjädring rakt av och ingen progressiv dämpning.