däckdimension

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hejsan jag vill ställa en fråga till er som byggt släpvagnar här å forumet.
Det är så att jag har en gammal husvagn som jag bygga om till släpvagn.
totalvikten ligger på 1070kg och jag har 4st 17tums aluminium fälgar med samma bultmönster som jag tänkte montera på istället för dom 2 rostiga plåtfälgarna. Klarar aluminium fälgar den vikten det det blir 535kg per fälg godkänner besiktningen den ändringen. Finns det släpvagnsdäck med 17/215-45 både vinterdäck och sommardäck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu är säkert inte fälgarna eller däcken något problem för att klara 535kg, är bara att kolla vilket belastningsindex de ligger på, är detta besiktningen går på för att sätta totalvikten.

Men när du väl sätter igång och bygger så kommer du att märka att varje cm mindre däcken är både på bredden och höjden kommer att göra livet enklare.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Nu är säkert inte fälgarna eller däcken något problem för att klara 535kg, är bara att kolla vilket belastningsindex de ligger på, är detta besiktningen går på för att sätta totalvikten.

Men när du väl sätter igång och bygger så kommer du att märka att varje cm mindre däcken är både på bredden och höjden kommer att göra livet enklare.
kan det vara max load 545kg som jag hittade på däcken?
 
Last edited:

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Vid en Reg-besiktning så ska däcken vara inom ett intervall i omkrets, det intevallet bestäms av vilka bromsar som sitter på axeln, enklast är att rega med org hjul och sen byta till det man tycker är snyggt.
Det är inte husvagnens totalvikt som styr utan vad axeln tål, har du en skylt på axeln att den klara 1200kg så kan du få den totalvikten på släpet. lycka till!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Att tänka på är att fälgar till husvagnar och släp har en offset som dom flesta bilfälgar inte har. Vilket leder till att även fastän bultmönstret stämmer så kan däck/fälgar ta i ramen. Så var det för mig då testade med ett par bilfälgar på mitt släp.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Sv: däckdimensionu

Kommer själv att åka 195/45r17 på min nya vagn (sommar).

Vars kommer fälgen ifrån?
Då totalvikten är strax över 1000kg tror jag inte det finns en 17" fälg som INTE klarar belastningen, så det är lugnt!
Du bör ha ett däck med minst 85 i belastningsindex, ju högre desto bättre.
Vanliga släp/vagns fälgar har vanligtvis en inpressning på ET:30, när man som i ditt fall har tagit fälgar från en personbil så är oftast lösningen en ordentlig spacer.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Sv: däckdimensionu

Kommer själv att åka 195/45r17 på min nya vagn (sommar).

Varför måste jag då fråga!?!?!?!

En släpvagn, de flesta i alla fall, är helt beroende av däckets "fjädring" för att vagnen ska gå som det är tänkt, (särskilt när den är tom), att då sopa dit lågprofildäck är rent korkat!

Är det så jäkla noga hur det ser ut att du tummar fullständigt på både funktion och säkerhet?
För en studsande vagn kommer hålla sämre, den kommer spricka, och kan vara en fara för andra på vägen!
 
Reactions: asker