cylinderbyte till 503?

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
vad jag har förståt så är de exakt samma block på en rotax 377 och en 503 ? är de sant så kan man ju bara byta cylindrar och kolvar så har man en 503. eller har jag fel nu?

N

N_w

slagvolymen är vell annars, sen vet jag inte om cylindern matchar blockets spolkanaler?, lättast är vell att byta motorn om inte annat:)

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
nehe synd :( men jag är 100 på att vevlagren på variatorsidan är samma :D men på tal om vevlager? den har gått 550mil sen 1993 och är orenoverad.... är de dax att byta kolvar och vavlager?

N

N_w

äääh, man kan ju alltid kolla över grejjerna onödigt att byta ut grejjer som säkert håller flera mil till.. sen äre ju inte alltid milen som talar om hur nött grejjen är, det beror på hur man håller efter dem också!. Om skotern stått länge kan lager och lopp vara rostigt..
Kompressionsprov kan du ju ta på den om du har tillgång till en komptestare, samt att känna på vevaxeln efter glapp i lager

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
den har vare ägd av 1 medelåldersmann och den har stått i 2 sesonger allså 3år har förmodligen gått ganska lungt i 500 mil och de sista 30-50 milen har jag dängt gansak duktigt med den :S

N

N_w

så läng de är stämplat rotax så hålle ;) men ta ett komptest samt känna efter glapp som jag beskrev!. Sen är det varken dyrt eller svårt att kika över den genom att lyfta cylindrarna räkna med att byta cylinderfot/topp packningar om det nu bara är att skruva ihop den. Sotningssatsen går på 345kr hos rinab. Lycka till

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
okej låter bra de :p ska väll göra det och slipa lite på kolvarna och cyllar. hur mkt håller dom om man trimmar lite då? jacka kolvar plana topp och ta bort gjut skägg ur cyllar.

N

N_w

men glömm! du har säkert tänkt plana toppen på betonggolvet samt att jacka kolven med mora kniven?

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
haha nä? jag har en fräs och riktiga portnings verktyg ;) bara för att jag fråga saker behöver de inte betyda att jag inte kan ;)

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Ingen mening att trimma en fläktkyld 503 då är det bättre att byta upp sig till vätske kylt en 500 är ju nästan dubbelt så stark.