CS long

Simon2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
28
0
0
Är det någon som vet hur lång matta och vad för typ av boggie (ledad förlängning eller ej) det sitter i en Yamaha CS 340 Long och om det går att utan större ombygnationer byta motor till t.ex. en 540 från SRV:n eller liknande? Tack på förhand/simon

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jao....

...det är en TF-boggie (Transporter Flip) så det är ledad förlängning. Mattan är 346cm lång. För att byta motor måste du nog göra en del ombyggnationer (men allt är ju möjligt eller hur?
). Är ju inte riktigt 100%, men jag antar att den ser rätt lika ut sin föregångare ET340, å dom har ljuddämparn "åt fel håll" (dvs. till vänster). Dom saknar sekundäraxel. Sekundärvariatorn sitter direkt på kedjehuset, som sitter innanför ljuddämparen till vänster.
Men om du gör om en ljuddämpare till en 540 så den går till vänster, samt lite nya motorfästen så borde det inte vara några större problem!
 

Simon2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
28
0
0
Jaha

Hur är det med Phazern då, är det samma typ av boggie där också?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jao....

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Jul-07-02 Kl 00:58 AM (GMT)</font></center>

...."Lång-Phazern" har då ledad förlängning. Men om det är exakt samma modell på boggien kan jag inte svara på (tycker dock att Lång-Pz ser högre ut...).
I en PZ tycker jag inte det är nån vits att sätta en 540 heller. PZ:an brukar kännas lite rappare på lägre varv än 540'n, även om 540'n har en gnutta fler pållar att visa upp.

 

Simon2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
28
0
0
OK

Tack för svaren.
Tanken var att också byta till en HK-matta och göra en liten och lätt maskin som gick bra i lössnö men med ledad förlängning så veti rackarn, men man får väl hitta nåt annat lämpligt att bygga på.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jaha....

....men....varför inte med ledad förlängning då?
Vill man absolut inte ha det, så äre ju inga större problem att "steloperera" förlängningen.

 

Simon2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
28
0
0
Tja, varför inte

Jag är lite rädd för att den ska inverka negativt på lössnöegenskaperna men det kanske inte gör så mycket. Men det största problemet blir då motorn, är den "bolt-on så är det inga problem men jag vet inte om jag ids göra om alla fästen och liknande.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jaha...

...ja kanske det...det beror ju lite på faktiskt. Alla "skogs-smygare" (i stort sett) har ju ledad förlängning (lr iaf vinklad), detta för att de inte ska vara helt omöjliga på led, samt för att man inte skall knäcka slidesen (det hände på första AC Cheetorna, sen fick dom flip). Däremot har lössnö-racers inte så....dom har "hela" boggies.
Varför vet jag inte, men jag skulle kunna tänka mej att om man satte flip på en lössnö-racer, så skulle den nog resa sej mkt lättare...men det är ju bara en spekulation. Jag tror ju inte du ska vara alltför rädd för att skotern reser sej för mkt om du bygger på en Phazer
.
Jag tror nästan att en 540 är "bolt-on" i en Phazer, men jag tycker samtidigt att det nästan skulle bli ett ner-byte.
 

Simon2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
28
0
0
jo

Jag tänkte mer på CS:n om man skulle byta motor. Men det är kanske större chans att phazer-snurran passar i den, sen är den kanske lättare också.
Å andra sidan så är det väl lättare att bara ta en phazer rätt av då, men då blir det ju inget pulande förstås.