Crossfire till Phazer

Kimppa

Medlem
28 nov 2014
32
4
8
Sandviken
Ska sälja min Arctic Cat Crossfire 600,
funderar på ifall jag ska köpa en Phazer om jag får den såld. Hur är Phazern som maskin,blir den trist jämfört med en 2 taktare?
Min Arctic är första snöskoter så jag har inte sån erfarenhet av olika maskiner.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Beror nog helt på körning. 80hp är 80hp, något effektmonster är det inte.

Men skotern är väldigt lätt för en 4t och går att jämföra med 2t modeller, motorn väger bara 30kg och chassit är väldigt trevligt med rätt inställningar. Otroligt smidig.

Kör du plattland i mkt snårskog är mtxen riktigt trevlig, kör du mkt knixig kurvig led är en kortare phazer grym. Men långa rakor och öppna fjäll är inte optimalt, och du får aldrig samma trackspeed i djupsnön som en 600cc uppför backar. 40hästar saknas.

07an har många sjukdomar, tps har lätt för att gå sönder med flera följde och kolla så boggien är uppdaterad och inte har sprickor.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Väldigt lätt?

Grabben hade en Phazer Mtx under 2 säsonger och ordet lätt är nog det sista jag skulle använda för att beskriva phazern.
Har även lånat en kort Phazer någon gång och med den är det en utmaning att ens ta sig över en myr ospårat

Inte speciellt mycket lättare än Nytron och med 80hk istället för 125

Du har inte skrivit vad du ska använda skotern till men med tanke på att pris skillnaden mot en nytro inte är speceillt stor så skulle jag satsa på en sån om du är inne på 4t oavsett användningsområde
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Vad baserar du det på om jag får fråga?
Vikt phazer gt 250kg full på alla vätskor, för övrigt samma som std m8000 eller en crossfire som han hade.
nytron är 280kg.

Sedan skrev jag lätt för att vara en 4t, för det är lättare moderna fyrtaktaren vad jag då vet.