Crossfire funderingar

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Hej alla tokiga ac förare. Nu är det ju så att jag funderar på att gå från en 08:as Lynx 600sdi till en 09:as cf8.

Då kommer ju jag ju genast in på hur det är med dämpning osv på cf8:eek:rna.

man går ju från en maskin som går att smiska efter leden, hur man än gör så är det oundvikligt att köra där.. Kör väll halvhårt efter leden lite nu och då kommer jag då att bli besviken på cf8:an p.g.a. att jag inte hänger med de andra på leden för att den är för lång och svampig men de över vägs sedan när man komma till ställena man tänkt köra på? Är det bara en vanesak att lära sig att hantera en längre maskin och sedan smiska på?

I övrigt hur är maskinen?

de man läst är väll främst lagrena i dd:n som bör kollas och sedan var det någonting runt styret som är bra att förstärka.

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Crossfiren går bra på led efter mina erfarenheter, sen går den ju grymt bra i pudret! för att vara "kort" :) Angående lagret så kan det vara bra att gå igenom dd:n kring 300mil, du byter alla lager för cirka 700kr

Lättkörd som så att man får sig en chock och driftsäke,r tror inte att du blir besviken.

(var precis en 09a som fick mig att gå över till arctic)

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Nu har jag iofs en lite äldre CF som är något kortare än -09: orna, men tycker den går väldigt bra efter led, har aldrig upplevt den som "svampig".

Ett "måste" är dock andra skidor, originalskidorna ger jag inte mycket för, på med ett par SLP-skidor och du får en helt ny skoter.

Som krappen säger, de är väldigt driftsäkra, håll efter DD bara, med regelbundna oljebyten så ska det inte vara några problem.

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Jag bytte faktiskt bot min CF8:a bara för att den var så tungjobbad efter led!
Går faktiskt inte att jämföra med Lynx:en, som är mycket mer lätthanterlig. Problemet med CF8 efter led är att man inte får slappna av en nanosekund, helspänn hela tiden ( om man nu kör hårt, vilket jag gör efter led ). Det går såklart att hänga på kortbandare, men man blir trippelt svettig!
I övrigt en skitbra skoter, och har verkligen bra påsidanavleden-egenskaper!
Svampig är den definitivt inte.

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Det kan ju kanske vara svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning, utan att man provat en ordentligt. Men att man kör hårt på leden och att man måste köra där är ju ofrånkomligt. sedan kanske man inte kör tok hårt alla ggr är väll en annan femma.

Annars får man väll börja med att skaffa sig en kort 800:a och sedan förlänga den eller skaffa sig en längre maskin om den inte räcker till.