Crossfire 8 varvar inte riktigt

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Har problem med att min CF8 inte varvar ut riktigt ibland. Problemet började igår då jag skulle köra av den från släpet. Den dog då så jag böt två stift (alla jag hade) efter det varvade den bara 5800 rpm.
Köpte 4 st nya stift idag och efter det gick den som den skulle.
Senare idag vid lössnökörning började den tappa varv igen, stannar vid 5800 rpm. Håller man fullgas ett tag kommer den igång igen och varvar som den ska.
Är det snön som täpper igen nånstans eller är dom känsliga för att slå igen stiften?

Min Renegade XP 800 har även problem med att snö täpper igen luftintaget nu när det är så här mycket puder.

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Avgasportarna har jag inte kollat men det skulle kunna vara dom. Brukar dom kärva på arctic eller är det servomotorn isf?
Hur kollar jag lättast om dom funkar som dom ska?
Köpte den nyss och har nu släpat upp den till fjällstugan så det är utomhusmek som gäller just nu....

B

Biosteel

palla upp skotern och gasa upp den till 7200 varv och kolla om servomotorn drar upp avgasportarna så kan vi utesluta den isf.

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Var ut och körde skotern nu och då går den som den ska. Är bara ibland det händer att den inte varvar ut så det är nog ingen ide att kolla servomotorn när den varvar bra.
Verkar nästan som den går fett och släcker det ena av stiften för att sedan tända det igen när man varvar ur den ett tag.
Satte i BR9EYA som det ska vara men kollade aldrig elektrodavståndet men det brukar ju funka som det är.

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Idag har den funkat som den ska men den verkar gå för fett. Troligen därför som den släcker stift ibland.

Går det att bestycka 800 motorn lika som man gör med F7:eek:rna, alltså med mynstycke i slangen. Isf vilken storlek på munstycket?

Dagens bränsleförbrukning blev 3,8 l/mil för CF8;an.
XP 800:an ville vid samma körning idag ha 2.2 l/mil.

B

Biosteel

Idag har den funkat som den ska men den verkar gå för fett. Troligen därför som den släcker stift ibland.

Går det att bestycka 800 motorn lika som man gör med F7:eek:rna, alltså med mynstycke i slangen. Isf vilken storlek på munstycket?

Dagens bränsleförbrukning blev 3,8 l/mil för CF8;an.
XP 800:an ville vid samma körning idag ha 2.2 l/mil.

ha för mig att jag läste på forumet att det inte va nån ide att sätta in ett sånt där munstycke i slangen. ha för mig att camata skrev de. verifiera ?:hmmmm: