Crossfire 700

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Hej.

Jag går nu i tankarna att köpa en nyare skoter, har då fått syn på en fin crossfire 700 -06. Vet någon hur mycket bensin den drar ungefär?
Hur är den på led respektive djupsnö/puder?
något jag bör tänka på när jag tittar på en sådan maskin?

kom gärna med egna åsikter också;)

mvh
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Den drar mellan 2-4L/milen beroende på före och körsätt.

Går att bomba på riktigt bra efter dåliga leder med den och med en 44as matta så är det den bästa hybriden utanför leden.

Det är väll det vanliga. Kolla efter sprickor under dynan i chassiet, skenorna och i framvagnen.

Riktigt grym skoter som är lätt körd och riktigt rolig att köra.
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
okej, det låter ju onekligen bra! Hur är de att åka 2 stycken på? inga längre turer, men lite då och då, går det eller är det helt omöjligt?:)
Samt vad sitter det för matta original på dem? Vad väger en X-fire ungefär?

mvh
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Det sitter en 32mm RipSaw matta på dom org, har en sån matta från en crossfire på min MC600. Har kört över 300 mil på den mattan nu och den är fortfarande mkt fin. Och då har den fått spunnit på stenar å träd ibland.

dom väger väl runt en 220kg tror ja.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Går hur bra som helst att åka två på. Kompisen skjutsa en annan kompis så det var 200kg på skotern och det gick att bomba på rätt bra i dikena. Vi dikade efter E4an.
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
kom på en till sak! Hur är körställningen på den? Jag är ju då 190+...vad tror ni...kommer jag få sitta med knäna upp i hakan eller?:)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Lyfter denna tråden lite grann.

Har fått tag i en Crossfire 7 06 som verkar riktigt fin.
Undrar lite hur motorn är på dem, är väll samma som sitter i F7:an, driftsäker osv?

Vad bör man göra, snöra på en annan matta, skidor osv?

Tack på förhand/ Richard
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Okej, den jag fått tag i har 44 matta och är omdrevad.

Är grymt sugen på att byta måste jag säga.

Går dessa lika "fett" som folk säger att m7 och F7 gör, ger det att byta tändkil samt sätta dit munstycket?

Måste även passa på att fråga, är det lika bra att "kliva upp" och köpa en Crossfire8 direkt, och vilken av dem ska man gå på, är det -09 eller?
 
Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Som dom säger på andra sidan pölen så är 700an ''Most bang for the buck'', dvs att du får mest maskin för pengarna med en 700 än att ex betala 20.000kr mer och köpa en 800.
Om du vill ha en 800 så är alla ett bra val, jag själv hade tagit en -09 då dom blev längre och fick 141'' (358cm) mattor men de är mest för att jag gillar längre maskiner. 09orna är små monster i alla förhållanden, förälskade mig rejält i dom när jag testade dom förra året, men så körde jag 2010 års modell som har mer motor att köra med, ett ännu värre monster.

Men en äldre med den kortare mattan är absolut inte en dålig maskin varken i de lösa eller på leden.
men om vi ska hålla oss till dom äldre och kortare maskinerna så hade jag tagit en 700 mest för att man får inte så mkt mer maskin för pengarna och sen ligger dom något lägre i pris. Då kan du ju använda dom pengarna till nått bättre (läs bensin och försäkring).

Jo, dom går lite fett men de ska finnas en fuel-reduser som man sätter i bränsleslangen.

Har den M7ans drevning?
Redan en 44mm matta och omdrevad, är skotern fin och du får den till bra kurs så hade jag inte tvekat alls :)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Okej tackar för svaret, hade lite samma ide känn som allt just nu är så grymt dyrt har även tankar på en m7 om man hittar en till bra kurs vill säga.

Ja, 44 matta och m7 drevning från start, fick nu ikväll en förfrågan om jag ville till fjälls nästa helg, här står man utan skoter så ja kanske blir en Crossfire 7 trots allt:hello:

Simma lugnt och lev å må go och glad kexchoklad osv.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Crossfiren med den mattan och drevningen hänger mer längre å effektstarkare maskiner i lössnö utan problem, så på den punkten behöver du inte va orolig. Sen är den en trevligare bekantskap på led än en M7a.