Crossfire 600 vill inte starta

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
att de drar loss bränslepumpen är väl att de vill få igång skotern och låta den bränna motorn tom. Hittade någon video på Youtube när de gör så på en M8000. Funkade bra för mig också. Tömde så gott jag kunde genom att ta bort tändstiften, torkade tändstiften, in med dem och drog igång den. Maskinen startade och gick kring minuten tills den hade tömt all soppa från motorn.


gjorde som i denna video.

Lite nyare Arctic cat men borde vara samma princip. Osäker på var pumpen är på de äldre versionerna.
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hej igen,idag när jag skulle testköra så fick jag upp ECU 17 som felkod.
Som jag förstått så är det avgastempsensorn. Räcker det att byta ut den sensorn eller kan det vara nåt annat? Den går hur bra som helst,startar direkt osv.
Det är avgastempsensorn som pajjat, har fått byta flera sådana också. Går att köra men motorn går nog lite tjockt om den inte fungerar. Rekomenderar att kolla på bildelsbasen så slipper du betala tusenlappar för en ny, och skroten har också garanti på sina saker att de fungerar, annars får man pengarna tillbaka.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Övrigt/SNÖSKOTER-ARCTIC-CAT/All/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Avgas-temp&tryck-givare/Alla/?ggl=s12&vc2=106
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det är avgastempsensorn som pajjat, har fått byta flera sådana också. Går att köra men motorn går nog lite tjockt om den inte fungerar. Rekomenderar att kolla på bildelsbasen så slipper du betala tusenlappar för en ny, och skroten har också garanti på sina saker att de fungerar, annars får man pengarna tillbaka.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Övrigt/SNÖSKOTER-ARCTIC-CAT/All/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Avgas-temp&tryck-givare/Alla/?ggl=s12&vc2=106
Hur många har du bytt under ett vist ant mil? Man frågar sig om man måste ta med dem som driftskostnad för de är inte billiga!!
Finns de inte pirat som duger? Och jag har en svag aning om att jag läst om att de går köpa billigare givare från helt annat än skoter och bygga om så dem passar. Jag mins tyvärr inte om de gällde denna skotermodell!
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hur många har du bytt under ett vist ant mil? Man frågar sig om man måste ta med dem som driftskostnad för de är inte billiga!!
Finns de inte pirat som duger? Och jag har en svag aning om att jag läst om att de går köpa billigare givare från helt annat än skoter och bygga om så dem passar. Jag mins tyvärr inte om de gällde denna skotermodell!
Som tur är så har jag inte bytt mer än engång på min nuvarande på de 680mil som den gått, men bytt på flera olika. På min första skoter, gick också kring 600mil innan den byttes, samt på min brors m800, där gick den vid 700 mil, samt en kompis skoter har man fått byta den på. Sen har jag köpt tempgivarna från skroten så kommit hyfsat billigt undan:) men dte är som du säger dyra och lite väl känsliga.

Du kommer rätt ihåg, det finns billigare alternativ, ex på länken nedan så monterar en kille från GM diesel truck en givare som funkar galant och är ganska mycket billigare. Finns säkert fler alternativ.

 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Jag köpte gm varianten,beställde från Dahlhems.
https://dalhems.com/sv/p/ec8390d475e54016b346a5c400ee8aaa/avgastempgivare-position-2

Får vi se om det funkar.
Men det är bara att byta ut dessa när dom pajar,går inte laga/renovera på nåt sätt?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Håller tummarna att det fungerar, var ju inte så farligt pris heller :) Vet faktiskt inte om de går att laga, inte så duktig på sånt själv, men får kolla med en kompis som lagar sensorer/el grejjer på bilar om han vet.