Crossfire 600 vill inte starta

Kimppa

Medlem
28 nov 2014
32
4
8
Sandviken
Tja,har fått problem med min Crossfire,helt plötsligt så vägrar den starta,åkte i söndags utan några fel men på måndag så hände ingenting när jag skulle ha igång den.
Nya stift i somras,har gnista också,tog in den i garaget i förrgår ifall den frysit men helt död,inte ett försök till att starta.
Igår plockade jag av bensinslangen som går till spridarna och där hade jag soppa.
Så nu är tanken om det är nåt elfel på insprutet?

Någon med erfarenhet och tips?
 

Attachments

Kimppa

Medlem
28 nov 2014
32
4
8
Sandviken
Jag ska köpa nya stift och byta idag,bara för att utesluta att det är nå fel på dom.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
ok, så det verkar inte komma fram bensin till cylindern? Kanske värt att kolla så att det inte är nå problem med bränslepumpen, oxiderade kontakter?Vet inte om det finns någon säkring/relä till den men värt att kika.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Häll i 3 matskedar bensin i varje cylinder och testa om den startar på det håll ca halv gas när du drar. med den mängden sup ska de starta och gå i flera sekunder. Om den nu startar på suparna så är de ett bränslefel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Stiften ser helt klart blöta ut. Att den inte startade på sup kan bero på att de är för mycket soppa i vevhuset så den släcker stiften än värre av supen.Just nu verkar den bara va nersurad. Du måste få den torr i vevhuset loss med stiften och ingen tändning full gas och dra tills ögona blör minst 40 drag.
Sätt sedan en kupevärmare riktad ner mot vevhuset i några timmar dagar med tändstift urskruvad såklart för då förångas all soppa däri och motorn blir varm på kuppen. Dra gärna runt motorn sakta då o då under uppvärmning med kupevärmare. Motorer som varit sur brukar då starta lätt efter en sådan modd. Om du har svintur är de enda felet dvs våldsamt sur.
Elda på stiften innan du monterar dem även de nya gärna med gasollåga för tändare sotar ner stiftet. Värm så mycket du törs men akta så inte bygeln blir röd och tappar härdningen, elda på gängorna!! Om stiften blir blöt igen efter urtrokning av vevhus kan de luta mot elfel trots gnista. Men prova gärna en urtorkning till men denna gång provar du supa den fast stiften blev blöt sist. Om de också misslyckas får man nog tro att de är elfel.
Jo just en sak du bör göra nu när den är sur är att knacka ihop byglarna på stiften till 0,45mm. Fördelen med det är att gnistan då orkar hoppa till bygeln trots massa olja o soppa i cylinder/vevhus. Om maskinen sedan går bra med så litet gnistgap fortsätt köra så for evver då håller stiften bättre.
 
Last edited:

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hade liknande problem förra året med min arctic, slutade fungera plötsligt. Motorn blev full med soppa efter några drag. För att få den torr kopplade jag loss strömkontakten till bensinpumpen, sen av med stiften, la en trasa vid hålen och drog några 10 tal ggr så fick bort det mesta av soppan, sen skruva jag tillbaka stiften och drog igång skotern, och höll full gas. Den gick men gick lite halvdåligt till bensinen i slangarna/motorn tog slut. Sen kopplade jag på kontakten till bensinpumpen och drog några drag och då var den sur igen. Till slut hittade jag felet och det var högra spridaren, framifrån sett, som hade fastnat i öppet läge, så den spruta in rejält med soppa direkt den försökte komma igång.

bilderna du lagt upp så ser det ut som att ena stiften är blötare än andra? var likadant för mig, för den högra spridarens minus kabeln hade gnuggat bort höljet och kom åt chassiet så den jordade hela tiden:) dvs var i öppet läge konstant.

Jag skulle prova koppla bort strömmen till bränslepumpen, dra runt motorn utan tändstift så den blir så ren som möjligt, sen torka stiften och prova starta med fullgas. Så fick jag igång min som annars inte ville ens försöka. Sen om felet är ex i spridaren så kolla kablarna från spridarna så de är schyssta.
 

Kimppa

Medlem
28 nov 2014
32
4
8
Sandviken
Jag håller med att den ena såg blöt ut. Tidigare när jag svarade att dom var torr så hade jag nog bara kollat den ena,och den ser torr ut på bilden också nu när jag plockade ur dom igen. Så det kan vara samma fel som på din,och det är den högra framifrån sett som är blöt även på min. Ska kolla kabeln som går från spridaren,vart hade den nött bort höljet på din,alldeles vid spridaren eller längre bort?
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
hade tur att jag följde kabeln en längre sträcka då den var inte förrän där var alla kablar samlas till kabelstammen var den hade nött.

Hoppas det går att se på bilden. Har tagit den framifrån och kablarna samlas längst till vänster på fronten. Kan se lite annorlunda ut på din.
 

Attachments

Kimppa

Medlem
28 nov 2014
32
4
8
Sandviken
Jag har följt kabeln,och tittat vid spridarna och dom är hel,men vid den stora förgreningen som finns ska jag klippa bort buntbandet för att vara säker på att det är helt där? Den delen ligger inte mot chassiet nånstans.
 

Attachments

Kimppa

Medlem
28 nov 2014
32
4
8
Sandviken
Jag har följt kabeln,och tittat vid spridarna och dom är hel,men vid den stora förgreningen som finns ska jag klippa bort buntbandet för att vara säker på att det är helt där? Den delen ligger inte mot chassiet nånstans.
 

Attachments

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Vad bra att det inte var något värre:) läste lite på USA forum och det är tydligen inte helt ovanligt att de blir sura, arctics motorer alltså. Och bästa sättet var att koppla bort bensinpumpens kontakt sen bara hålla full gas och dra tills den går igång, om man inte vill försöka tömma motorn på soppa så mycket det går innan, sen när den startar så låta den gå till den slocknar av sig självt, sen koppla på bensinpumpen och ut o köra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kanonbra att den bara va sur. Ang dra ur dem surhet så undrar jag om bränslepumpen får ström även med avslagen tändning? De måste nog va så dumt för annars skulle inte Usa gubbarna rek dra loss kontakten till pumpen!?
De bör man ta reda på om man har lättsurad modell för enklast vore att bara slå av tändning och dra.
 

Kimppa

Medlem
28 nov 2014
32
4
8
Sandviken
Hej igen,idag när jag skulle testköra så fick jag upp ECU 17 som felkod.
Som jag förstått så är det avgastempsensorn. Räcker det att byta ut den sensorn eller kan det vara nåt annat? Den går hur bra som helst,startar direkt osv.