Cross Over maskin

fizzy

Medlem
29 aug 2015
16
0
1
Skellefteå
Tjenare,

Efter att ha varit utan maskin i ca 7 år börjar nu suget bli för stort för att överleva vintern utan en maskin. Jag kommer köra ca 50% led och 50% lössnö så en crossover maskin av något slag känns lämpligt.

Har fastnat för längder runt 14x" så funderingarna ligger på (årsmodell ~13") :
Polaris SWB assualt
Lynx BD 3700
Ski doo freeride 146 (hur mkt bättre är den med T-motion på -14?)
eller kanske en AC XF.

Vad kulle ni rekommendera och vad bör man tänka på med dessa maskiner?

Tack!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Åker själv swb assault -12 och herrejösses vilken maskin, tveklöst roligaste jag ägt/kört. Visst etec har grym bränsleekonomi och bra rykte men saknar allt som heter ryt jämfört med polarisen, och arctic har grymma motorer som verkar felfri. MEN ingen av dessa kan jämföras med polaris i chassiväg, så otroligt lättkörd maskin med ett ruskigt klipp i motor och variatorer.

Provade några etec i vinter b.la freeride och summit (då jag åkt enbart brp tidigare) men tyvärr vart jag inte imponerad någonstans, t om min std swb med 43" framvagn var smidigare och mer lättmanövererad än summiten.

Dock har polaris ett problem med dessa motorer och det är kolvar med så stort kolvspel att dom kan klappra sönder kolv/cylinder efter x många mil, både 12 och 13 gjordes cylinderkjolen grövre för att hålla men ett byte till kolvar med "rätt" kolvspel är alltid att föredra.

Detta är min åsikt och tycke, finns ju klart dom som tycker annorlunda.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Har åkt 100mil på min Frerride 146 -12 och är grymt nöjd, jag har tidigare haft alla modeller av Rotax 800 (twin) men aldrig haft någon motor som går såhär bra. Efter Mulles uppgradering och med hans rekommenderade variatorprylar så går maskinen som en dröm. Jag kör ju en del med familjen oxå och den största fördelen med Etec är då att den aldrig bluddrar oavsett varvtal, känns nästan som en fyrtaktare på låg och mellanregister.

Jag funderar dock på att testa en lite smalare framvagn denna vinter, men då är det kanske ingen crossover längre, snarare en lössnömaskin.

Annars är det nog som Hampus skriver ovan, swb assault framställs av många som den optimala crossover maskinen.

fizzy

Medlem
29 aug 2015
16
0
1
Skellefteå
Tack för åsikterna!

Testade faktiskt en SWB en dag i vintras och gillade skarpt chassit däremot tyckte jag inte den var riktigt så rapp som alla pratade om men antar att den kan ha gått på något inkörningsprogram (den hade gått 5 mil) ....

Ärlighetens namn känns faktiskt driftsäkerhet som ett stort plus nu då de blir första skotersäsongen på länge och de är en av de största orsakerna att jag inte redan handlat en SWB och istället har lutat mot FR:p

Tack för åsikterna de har iaf fått mig öppna ögonen igen för Polars (verkar ju dessutom lite billigare och lättare att få tag på än FR)

Mvh
Fizzy

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Även om AC har bra motorer så hävdar jag att marknadens driftsäkraste 800 motor (tvåtakt) är Etec.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hur menar ni nu?

Driftsäker betyder i min värld att skotern inte drabbas av några fel överhuvudtaget. Inte med bästa vilja kan man påstå att etec 800 är förskonad från fel och haverier. Gå hellre på en 600 i så fall.

Sedan tycker jag att TS utifrån sina krav borde kika på tex en Nytro mtx då den uppfyller kriterierna på en synnerligen driftsäker crossover.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Motorerna är förvisso viktiga, men det finns mycket som kan gå sönder på en snöskoter... :)

Att köpa en begagnad värsting som levt ett hårt liv är ett risktagande, det är ytterligare en anledning att leta efter en 600-variant som brukar vara enklare och billigare i längden att umgås med.

Sent from my iPhone using Tapatalk

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
SWB finns också som 600. Rapp och mycket hållbar! Är du trygg i din manlighet behövs inte nån 800cc i en crossover! ;)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ska du ha driftsäkerhet så står ju XF högst upp med marknadens säkraste 800cc motor!
motorn är driftsäker ja, men däremot verkar sträckarn till kedjan ge upp titt som tätt på i princip nya maskiner. vet av 2 st som rasade i vintras, var inte så kul att komma upp till kronogård, lasta av och köra 1 km innan den första började kugga över på kedjan, tillslut gick det inte att köra, det bara rasslade i kedjehuset. samma lika var det på en annan xf ett tag efter

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
motorn är driftsäker ja, men däremot verkar sträckarn till kedjan ge upp titt som tätt på i princip nya maskiner. vet av 2 st som rasade i vintras, var inte så kul att komma upp till kronogård, lasta av och köra 1 km innan den första började kugga över på kedjan, tillslut gick det inte att köra, det bara rasslade i kedjehuset. samma lika var det på en annan xf ett tag efter
Är ungefär vad jag också har kommit fram till.. motorn sägs vara stabil men med dålig programvara så man får leva med någon tvekning då och då.
Men som maskin i helhet anser jag dom inte som driftsäkra (ja som vilken skoter som helst), är ju så mycket mer än motorn som måste funka för att man ska ha kul...
Sen vet jag inte riktigt hur det är med AC-åkarna men jag får för mig att dom anser att skotern inte behöver servas då den påstås ha den driftsäkraste motorn. Iallafall dom få ac maskiner som har vart med när jag kört. Nu är det säkert att ratio på 10:1 på polaris:ac så det är ju svårt att få bra "statistik" men dom flesta felen känns mer som fel pga av dåliga konstruktioner/lösningar och delvis dåligt underhåll med glapp och skrammel som följd.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Är ungefär vad jag också har kommit fram till.. motorn sägs vara stabil men med dålig programvara så man får leva med någon tvekning då och då.
Men som maskin i helhet anser jag dom inte som driftsäkra (ja som vilken skoter som helst), är ju så mycket mer än motorn som måste funka för att man ska ha kul...
Sen vet jag inte riktigt hur det är med AC-åkarna men jag får för mig att dom anser att skotern inte behöver servas då den påstås ha den driftsäkraste motorn. Iallafall dom få ac maskiner som har vart med när jag kört. Nu är det säkert att ratio på 10:1 på polaris:ac så det är ju svårt att få bra "statistik" men dom flesta felen känns mer som fel pga av dåliga konstruktioner/lösningar och delvis dåligt underhåll med glapp och skrammel som följd.

jo, den känslan får jag med, ac känns inte färdiga fast chassiet nu funnits ganska många år, men så är det ju med skotrar oavsett märke tyvär, polaris har ju också gode mycket sjukdommar, brp är nog snäppet bättre i kvaliten, men jag tycker dom är tråkiga, samt gillar inte deras chassien.

man får provköra och skaffa sig en egen uppfattning om vilken maskin som passar bäst för en själv, och sen får man leva med det märkes problem, så enkelt är det

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Finishen hos åtminstone tidiga årsmodeller av XF m.fl. lämnar en del övrigt att önska. Jänkar kvalité kan man kalla det. Min Dragon har ju helt hopplöst dålig finish och passform. Iaf jämfört med Ski-Doo och Yamaha av samma och även tidigare årsmodeller.

Tycker ändå XF är en trevlig maskin. Busig kan man säga. Men ren framkomlighet finns nog bättre då dom verkar vilja ställa sig rakt upp rätt rejält.

TheR

Medlem
16 jun 2013
12
0
1
Söderhamn
Lånar den här tråden lite granna.

Undrar vilka crossovermaskiner som passar när man är lite av en lättviktare?
Har ägt en SRX och en F7 under det två år jag åkt och de var fantasktiskt kul på sitt sätt men skulle nu vilja testa lite mer teknisk körning.

Läser man runt här så verkar medellängden ligga på 1.90 och vikten runt hundringen och då är det ju inga problem att bryta runt en skoter hur som helst men en annan mäter 1.65 och går in på 62 stadiga kilon så det blir ju lite annan (om det inte är oerfarenheten det bror på). :)

Efter som jag bor vid södra norrlandskusten så får man vara realistisk och inse att riktig djupsnö är det sällan man åker så det jag söker är en crossovermaskin som tåls att pressas på led men som inte alls gör bort sig när vi väl får riktigt med snö här, MEN fram för allt är lätt att bryta runt och handskas med.
En lämplig instegsskoter för en fartdåre som ska försöka lära sig lite tekniskt helt enkelt.

Har lagt budgeten runt 70-90k beroende på skoter.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Lånar den här tråden lite granna.

Undrar vilka crossovermaskiner som passar när man är lite av en lättviktare?
Har ägt en SRX och en F7 under det två år jag åkt och de var fantasktiskt kul på sitt sätt men skulle nu vilja testa lite mer teknisk körning.

Läser man runt här så verkar medellängden ligga på 1.90 och vikten runt hundringen och då är det ju inga problem att bryta runt en skoter hur som helst men en annan mäter 1.65 och går in på 62 stadiga kilon så det blir ju lite annan (om det inte är oerfarenheten det bror på). :)

Efter som jag bor vid södra norrlandskusten så får man vara realistisk och inse att riktig djupsnö är det sällan man åker så det jag söker är en crossovermaskin som tåls att pressas på led men som inte alls gör bort sig när vi väl får riktigt med snö här, MEN fram för allt är lätt att bryta runt och handskas med.
En lämplig instegsskoter för en fartdåre som ska försöka lära sig lite tekniskt helt enkelt.

Har lagt budgeten runt 70-90k beroende på skoter.
Inte helt lätt detdär... för att den ska bli lättbryten så är det en smal framvagn som gäller, men då får du istället bryta och vara mer aktiv på maskinen efter leden.
Men en framvagn på max 38" så bör du ha en väldigt lättbryten maskin, sen är det bara välja det man gillar bäst.
Dock är det inte helt lätt att hitta en crossover som har rätt framvagn för provkörning. Så man får nog köpa den man gillar bäst och sen byta framvagn.
Sen att vara kort och lätt behöver inte vara någon nackdel. Dom flesta som verkligen kan köra är rätt korta och inte överviktiga... så det handlar mer om körteknik än att ha en fet röv man kan hänga ut :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Som sagt, såg att Burandt vägde typ 65kg.
Att man måste vara fet för att hantera en skoter är en Yamaha myt. Jag har gått upp någonstans kring 5-8kg senaste åren(Blandat muskler fett, mest fett...). Inte blive ett dugg mer lättbrytet.

TheR

Medlem
16 jun 2013
12
0
1
Söderhamn
Tackar för svar, får kika runt lite granna och testa mig fram.

haha, tror att muskel/fett ration på mina 62 och Burandts 65 kilon är lite olika :)
som sagt, hoppas på att lära mig mer och att hitta en bra maskin att lära sig på.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Tidigare ägare till min Freeride 146 vägde uppskattningsvis 45-50kg och med 36" framvagn monterad så hanterade hon skotern minst lika bra som jag gör trots att jag väger över 80kg.

selektha

Medlem
13 dec 2013
38
0
1
Piteå
Har en XF6000 SP HC, andra skotern för mig och är grymt nöjd, effektmässigt är det minst likvärdig med min tidigare summit 800 151" 2005(140HK) även om den "bara" har 125hk, motorerna har även fått extremt bra kritik när det kommer till hållbarhet.

Frågan är vilket maxtak du har pengamässigt.