Cougar 550 '95 får ingen bensin

rotorvator

Medlem
30 dec 2009
16
0
1
Umeå
Jag tänkte skrämma igång min gamla Cougar som har stått orörd i ett antal år, men den får ingen soppa till förgasarna. Jag har bytt samtliga slangar från tanken till pumpen och från pumpen till gasarna. Även vacuumslangen mellan pumpen och vevhuset är ny. Plockade även isär pumpen, rengjorde den ordentligt (även om den inte var skitig)och skruvade ihop den igen. Bränslefiltret på slangen före bränslekranen bytte jag också, och sumpfiltret i änden på slangen nere i tanken var inte heller synbart skitigt.

Det verkar som att pumpen inte orkar trycka på ordentligt. När jag har dragit ett tiotal gånger finns det en skvätt soppa i pumpen, men slangarna mot gasarna innehåller bara luft. Förgasarna är helt snustorra inuti.

Eftersom det kommer soppa fram till pumpen så antar jag att det antingen är något fel på själva pumpen (membran/packningar slut?) eller att pumpen inte får vacuum från motorn som den ska. Vad jag kunde se var det inget fel på varken membran eller packningar, men dom kanske kan vara kassa utan att det syns?

Någon som har några tips? Är det troligt att det är pumpen som behöver bytas/renoveras, eller kan det vara något fel på vacuumtillförseln?

När man har helt tom tank, helt torrt bränslesystem och fyller på bensin i tanken så ska väl bensinen "sugas" fram till förgasarna bara av att man drar i startsnöret (upprepade gånger) förutsatt att pumpen är tät och får vacuum?

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
har du provat att ta upp stiften och skvätta i lite soppa direkt i cylindern och sett om den tänder på det ?

Så brukar jag få starta skotrarna efter sommaruppehållet.

rotorvator

Medlem
30 dec 2009
16
0
1
Umeå
Ja, sorry, det borde jag har skrivit. Den startar i ~1 sekund om jag häller bensin eller sprutar startgas rakt i cylindrarna, men sen dör den, och allt framför pumpen är lika snustorrt som innan.

har du provat att ta upp stiften och skvätta i lite soppa direkt i cylindern och sett om den tänder på det ?

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Kom på en sak till....Har du tagit lös slangen mellan pumpen och filtret och känt om den suger ? (de borde väl kännas ?)

rotorvator

Medlem
30 dec 2009
16
0
1
Umeå
Nej, det har jag inte. Det är lite svårt att dra i snöret och känna samtidigt, den går rätt tungt att dra :) Ska absolut kolla det så fort det går dock. Tack för tipset.

Kom på en sak till....Har du tagit lös slangen mellan pumpen och filtret och känt om den suger ? (de borde väl kännas ?)

mjukstut

Medlem
22 nov 2009
32
0
1
Lossa slangen vid förgasarna och dra.... kommer det soppa ur dom kan det vara nålventilerna
som kärvar.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Börjar här:

När man har helt tom tank, helt torrt bränslesystem och fyller på bensin i tanken så ska väl bensinen "sugas" fram till förgasarna bara av att man drar i startsnöret (upprepade gånger) förutsatt att pumpen är tät och får vacuum?
Svar ja.

Tycker du ska renovera pumpen. Det är billigt och behövs göras då och då, inte jättejobbigt heller och du verkar inte ohändig så det fixar du säkert.

rotorvator

Medlem
30 dec 2009
16
0
1
Umeå
Lossa slangen vid förgasarna och dra.... kommer det soppa ur dom kan det vara nålventilerna
som kärvar.
Nix, det kommer ingen soppa om jag drar ut slangarna vid förgasarna och drar. Har även plockat loss förgasarna och kontrollerat att nålarna rör sej obehindrat hela vägen upp och ner när man gasar.

trollet23; skrev:
Tycker du ska renovera pumpen. Det är billigt och behövs göras då och då, inte jättejobbigt heller och du verkar inte ohändig så det fixar du säkert.
Ja, det verkar inte återstå så mycket annat. Jag mailade Bengans motor ang. repsats eller ny pump igår, men har inte fått något svar än. Har dom grejerna så beställer jag dom och fixar det asap. Jag återkommer när jag vet hur det gick.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Repsatsen är faktiskt inte så dyr hos ÅF heller. 200-300 kanske. Inte säkert det lönar sig att ta genom Bengan eftersom han mest verkar skicka mot postförskott.

rotorvator

Medlem
30 dec 2009
16
0
1
Umeå
Repsatsen är faktiskt inte så dyr hos ÅF heller. 200-300 kanske. Inte säkert det lönar sig att ta genom Bengan eftersom han mest verkar skicka mot postförskott.
Bengans var lite för sega på att svara, så jag beställer repsatsen från Skoterdelen.com.

Men byt pumpen, det är nog värdast att göra det eller köp en gummibubbla för 50kr på rinab då kan du sätta den mellan pumpen och gasarna
Jag testar med en repsats till att börja med. Vill inte kosta på gammskotern alltför mycket i onödan :)

nålventilerna i förgasarna har fastnat
gummiblåsa på slangen skall man ha på båtar
Tror som sagt inte att nålventilerna har fastnat, jag har kontrollerat att dom löper fritt.

Lite OT-frågor: Tänkte eventuellt leta rätt på en bättre begagnad matta eftersom en sliten 18 mm känns rätt usel. Det ska tydligen vara 38 bredd, 307 längd (enligt tidigare postare), men vad ska det vara för delning? Om ingen vet vad min skoter ska ha för delning kanske nån kan förklara hur jag mäter? Jag tänkte även satsa på betydligt högre kammar. Någon som vet hur höga man kan ha utan att det skrapar i tunneln?

Hur mycket olja ska den ha i kedjehuset? Det finns ett hål för en mätsticka, men stickan verkar vara borta.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Bengans var lite för sega på att svara, så jag beställer repsatsen från Skoterdelen.com.
Jag menade iofs vanliga återförsäljaren, inte Bengans. Repsatserna är inte så dyra där. Men Skoterdelen blir bra det med, de skickar ju ganska snabbt.

Lite OT-frågor: Tänkte eventuellt leta rätt på en bättre begagnad matta eftersom en sliten 18 mm känns rätt usel. Det ska tydligen vara 38 bredd, 307 längd (enligt tidigare postare), men vad ska det vara för delning? Om ingen vet vad min skoter ska ha för delning kanske nån kan förklara hur jag mäter? Jag tänkte även satsa på betydligt högre kammar. Någon som vet hur höga man kan ha utan att det skrapar i tunneln?

Hur mycket olja ska den ha i kedjehuset? Det finns ett hål för en mätsticka, men stickan verkar vara borta.
Mattan ja. Det är väl 2.52" delning på den förmodar jag. Enkelt att mäta, mät från främre delen av ett mattfönster till främre delen på nästa fönster så ser du. Hur hög matta du får in vet jag inte, men 32 mm går definitivt in. Det är ju ingen gigantisk effekt i 550:n så sätt inte dit för hög matta heller.

Oljan slutligen: har du skruvat loss den nedre pluggen och sett efter? Man kan lura sig lite på locket nämligen.

(Bilden är från en F7 men locket ser i stort sett identiskt ut på din)

Man kan tro att det ska sitta en sticka i spåret men det är bara skruvspåret i mitten, vanlig plattmejsel alltså.
Om det nu bara sitter en plugg utan sticka så är det ändå inte särskilt svårt att fylla rätt nivå:

• Antingen fyller du genom nedre hålet direkt, och stoppar strax innan nivån börjar nå gängorna på pluggen.
  • Eller så öppnar du både nedre och övre, fyller i övre hålet (enklare att komma åt) och håller koll på nivån i det nedre.
Oljenivån i kedjehuset behöver inte vara så exakt, kedjan ska ner och vända i oljan men någon cm för mycket gör ingen skillnad.

rotorvator

Medlem
30 dec 2009
16
0
1
Umeå
Mattan ja. Det är väl 2.52" delning på den förmodar jag. Enkelt att mäta, mät från främre delen av ett mattfönster till främre delen på nästa fönster så ser du. Hur hög matta du får in vet jag inte, men 32 mm går definitivt in. Det är ju ingen gigantisk effekt i 550:n så sätt inte dit för hög matta heller.

Oljan slutligen: har du skruvat loss den nedre pluggen och sett efter? Man kan lura sig lite på locket nämligen.
Ok, tackar! Ska mäta för säkerhets skull. Nej, det är ju ingen raket, men kring 32 mm låter ju rätt lagom. Ska hålla utkik på blocket efter något lämpligt.

Vad gäller oljepluggen så har jag inte skruvat loss den, jag har lurat mig på utseendet precis som du skriver :) Tack återigen, jag återkommer när jag fått grejerna och fått igång skotern!