Service Lynx Commander 600 E-Tec

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Har nyligen införskaffat en Commander Limited, 600 E-TEC som gått 400 mil.

-Skotern är tagen i drift november 2015.
-Inkörningsinspektion är gjord 2016 i april när maskinen gått 54 mil.
-En första service är gjord i april 2018 vid 225 mil.
-nästa service är gjord av firman jag köpt den av i november 2022 vid 398 mil.
Tänkte börja gå igenom skotern och serva den i egen regi framgent.
Återkommer kring detta.


Fråga 1:
Vad bör jag kolla av innan jag börjar köra längre sträckor med skotern?
Insprutningsolja, bensin, annat?


Fråga 2:
Om jag tolkat saken rätt ligger insprutningsoljebehållaren på höger sida när man plockar bort ena sidan av huven. Den var helt full.
Är det XPS olja man behöver och som de säljer hos BRP ÅFs?
Samt kollar man alltid oljan i samband med varje tankning? (plocka bort plastkåpan).

Fråga 3:
Tankar man i 95 eller 98 bensin?
Enligt instruktionsbok minst 95 dock max 10% etanol inblandat.
Cirkle K verkar blanda 10% etanol i 95 och 5% etanol i 98.
 

Attachments

Last edited:

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Kolla även så mattan är korrekt sträckt, så den varken är för lite eller hårt sträckt.

På min 2taktare jag hade så sneglade jag på oljebehållaren lite då och då. Men absolut inte vid varje tankning. Men efter ett tag lär du dig hur mycket olja den drar.
Dom rekommenderar väl alltid Original olja men är det samma viskositet och hel/halvsyntet så bör det väl inte spela någon större roll om det är original olja eller ej. Men någon mer kunnig får rätta mig ifall jag är ute o cyklar.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar Bohnsack!
Är det 95 eller 98 oktan som gäller till Etec motorerna?
Nån tillsats utöver bensinen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du kan köpa annan olja som är godkänd för e-tec d
Tack för svar Bohnsack!
Är det 95 eller 98 oktan som gäller till Etec motorerna?
Nån tillsats utöver bensinen?
Jag kan ha fel men jag tror de går ställa om i displayen mellan non etanol och etanolläge. Man kör då på etanolläget när man kör 95 okt för den bränslemappen är gjord för 10% etanol. Och såklart non etanol på 98 okt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Noterat Boost!
Kan inte hitta om denna ev inställning i instruktionsboken.

Går det få igång displayen utan att ha motorn igång så man kan läsa av i menyerna?
Skotern står i garaget :)
Jag kör på 95 om jag inte hittar på nån info då det står på tanklocket.
Ska tillägga att det är 5% etanol i 98 oktan så non-etanol blir väl inte helt korrekt?
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Du kan köra 95 utan att göra något.

På vissa aktiveras displayen en stund om man duttar på startknappen
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Pitabroed:
Lyckades inte starta displayen utan att skotern var igång.
Då inhandlar jag 95 bensin denna gång 👍
Fråga:
Är det bättre för motorn köra på 98?
Tänker att det i så fall är skäl köra på 98 framgent.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Mattgojohn:
Ursäkta en dum fråga från en novish, men hur vet jag vilken bensin som är fräshast?
Skiljer bara 1kr litern och då räcker 98 lite längre pga lägre inblandning av etanol så det är hugget som stucket ekonomiskt.
98 finns dock inte på alla mackar så ibland blir det 95.

Har även en gammal yamaha venture och önskvärt är att den kan köras på soppa från samma dunk.
 
Last edited:
Reactions: Henka023

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
98 okt är bäst för motorn för då drar den inte ner tändning eller fetar på mer soppa. Etanol ger mer slitage i motorn för de tvättar bort oljefilm samt att de rostar mer i motorn då den står förvarad.
Jag tror inte 98 okt hinner bli äldre än 3-4 år i mackarnas tankar så den hinner inte oxidera och tappa effekt.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar Boost.
Kan man köra 98 oktan i en äldre yamahamotor?
Har en yamaha venture 1992 och behöver veta om man måste köra med två bränslen (95 och 98).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack för svar Boost.
Kan man köra 98 oktan i en äldre yamahamotor?
Har en yamaha venture 1992 och behöver veta om man måste köra med två bränslen (95 och 98).
I så gamla maskiner /bör man köra 98 okt för sopar man i 95 okt kan de gå för snålt och skära. De går bestycka upp förgasarna lite så kan man köra 95 okt men då går de surt på 98 okt. Vissa maskiner från den tiden va lite fetbestyckad så de klarar 95 okt dvs e10 men hur vet man det? Tja de är ett elände att ta reda på man måste va motorkunning och helst testa fram de i bänk eller köra med Bredbandslambda ute i fält. Därför kör man e5 bränsle så länge de finns och går få tag på rimligt nära alt chansar man och kör e10 om man inte är så rädd för haveri.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar Mattgojohn och Boost!
Då blir det 98 framgent.

Fråga 1:
Nu hann jag köpa 15 liter 95 igår som jag använder upp idag men gissar att jag bara börjar fylla i 98 vid nästa tankning dvs slår ned i tanken så den 95 som är kvar i tanken blandas med ny 98. Jag vet ej vad föregående ägare tankat i commandern men utgår från att man inte börjar suga ur bensin?

Fråga 2:
Vi har gamla jeepdunkar som farsan förvarat pööltöoil i för 10 år sedan (finsk diesel till bilar).
De är tömda men ej rengjorda.
Om jag slår i en liten skvätt 98 bensin och skakar om och sedan häller ut, är de då tillräckligt rena för att tanka 98 till skotrarna?
Eller åker jag på att köpa nya jeepdunkar.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Upptäckte två saker när jag tog bort kåpan och kollade insprutningsoljan. Blir lite förvånad att detta ej hanterats i servicen.

1) kylarvätska är i botten på behållaren (se bild). Enligt instruktionsbok ska den som lägst vara ovanför metallspännet.
Ser inte glykol som läcker.
Skall vara etylenbaserad glykol.
Det ser ut att vara BRPs egna gröna glykol. Då gissar jag det är bäst köra på samma?
Biltema har en blå men det känns onödigt blanda då priset inte skilde så mycket.

2) insprutningsoljan är nästan toppfylld i beållaren dvs 1,5 cm ovanför maxstrecket.
Är detta ofarligt eller måste jag suga ut olja?
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Fyll på glykol till rek höjd och du kan sopa i viken etylenglyko du vill oavsett färg. De är propylenglykol du inte får blanda med etylen för då blir de gröt.Köp helst longlift glykol för den behöver man inte byta på 6 år. Vanlig kortlife glykol billigast möjliga klarar bara 3 år men de enda som händer efter 3 år är att korritionsskyddet försämras inte antifrysmotståndet de håller i all evighet.
Oljan behöver du inte suga ur men ha koll att den drar olja. Du kan räkna ut hur mycket den drar i procent mot den bensin du kör upp, de är bra att veta ungifär vad den brukar dra så ser du om den börjar dra mindre i framtiden. De gör jag i då o då för att se att oljepump och filter är i bra skick.
Räkneexempel 20 l bensin och den drar 4 dl olja = 2% drar den då. Jag vet inte vad en commander drar i olja, de beror mycket på hur man gasar. Pumpgasar man som ett tok som med en lössnömaskin kan de dra 3-6% olja. Men en commander kör man normalt jämnare med så jag tippar på 2%.
 
Reactions: Conpros