Cobra Ultra ( 1996 ) Få motorn rak... ?

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
:) Hej!

Skall montera tillbaka motorn i min Cobra Ultra ( 1996 ).
Tydligen så skall den sitta med vissa speciella mått...

Finns det någon här som vet dessa mått ?

TACK på förhand // Joel
 
Senast redigerad av en moderator:

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Hej Jorsten,

Jag är ingen expert på motorfästen, men jag tror att det "folk" menar är att du bör se till att linjera variatorerna när du sätter fast motorn. Jag vet inte om dessa inställningar görs vid motorfästena, men i såfall har det som sagt betydelse.

Jag har nyligen linjerat variatorerna på min Lynx Enduro G-type -97, men jag behövde inte röra motorfästena alls. För mig räckte det att justera ut inställningsskruven som bestämmer avståndet mellan primär- och sekundärvariatorn för att få måttena inom specifikationerna. Skruven finns alltså på variatorsidan av motorn och skjuter fram motorn i variatorsidan när den skruvas ut. Måttena fick jag av Lynx återförsäljaren och "linjalen" tillverkade jag själv av ett flatjärn. Linjalen skulle i mitt fall vara 9 mm tjockt.

Bara att fråga på om det är mera du behöver veta. Kan inte jag så kan säkert någon annan. Lycka till! ;)


Mvh // Stefan
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Okej! Men en sådan inställningsskruv har tydligen inte jag! Mina hål på på motorålåten är avlånga så man skjuter plåten framåt eller i sidled verkar det som, Men den stora frågan är ju hur motorn skall stå, för jag köpte skotern med motorn bortplockad så nu står man här som ett stort frågetecken :/ Så kom gärna med litetips =)

/Joel
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Hej igen,

Kan tyvärr inte hjälpa dig desto mer med detta, men ifall det inte är någon annan här som vet skulle jag rekommendera att du tar kontakt med närmaste Lynxåterförsäljare. Jag tror nog att de hjälper dig både med sprängskiss (om sådan behövs) samt specifikationerna på variatorlinjeringen. Du kommer ju trots allt sannolikt att vara deras kund framöver eftersom du nu är en lycklig Lynx-ägare. ;)

Edit: Om du vill kan du skicka mig din mail-adress så kan jag skicka kopia på spec. på min variatorlinjering.

Jag kan ännu tillägga att variatorlinjeringen är helt och hållet beroende av motorplacering. Detta innebär att du måste ha måtten på variatorlinjeringen och skruva fast motorn så att alla dessa mått stämmer. C-C måttet på variatorerna måste stämma, variatorerna måste gå i linje med varandra och primärvariatorn skall svängas lite framåt i förhållande till mittlinjen (1.5 mm på min skoter) så att den dras rak när du drar på gasen. För att få mittlinjen placerar du en "linjal" som pressas ner i sekundärvariatorn (ända i botten mellan skivorna. Alltså man pressar isär skivorna på sekundärvariatorn för att få ner "linjalen". I mitt fall alltså 9 mm.) och sträcker sig över primärvariatorn. Därefter mäts de flesta mått från "linjalen". Linjalen skulle i mitt fall som sagt vara 9 mm tjock för att måtten skulle stämma. Fick även den uppgiften från återförsäljaren.

Mvh // Stefan
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Var noga....

:) Hej !


Det finns 2 / ( 3 ) saker du skall hålla reda på då du ställer in motorn/Variatorn...

* 1. Att Motorn hamnar RAKT i för hållande till Sekundärvariatorn

* 2. C-C avståndet mellan centrum bultarna på respektive variator,

( * 3. Sidoförskjutningen som du ställer med shims på sekundärvariatoraxeln. )


Vad gäller den sk. "Sidoförskjutningen" så finns det 2 olika skolor :p om detta....

1. Man ställer in Sekundär variatorn efter ett fast mått.

2. Man låter Sekundären vara "Flytande" på axeln, och därigenom behövs ingen sidoförskjutningslinjering !! :eek: Hi hi hi



Jag personligen är av den åsikten att Sekundären skall vara flytande !!
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Det löste sej till slut och bra blev det :D Nu en nöjd Lynx ägare

Kör med insidan kommpanjoner