Cobra Enduro och Cobra Rave

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Vad är det för skillnad mellan dessa maskiner. Motor, fjädring, matta eller annat som kan vara bra att veta inför eventuella skoterköp. :rolleyes: Har för mig att rave:arna är billigare, stämmer det och finns det isf nån speciell anledning till detta? :confused:
 

Lynx_Cobra

Medlem
5 aug 2004
20
0
1
Robertsfors
Ange enduro o Rave

Intressant val att välja mellan dom dära
Dom har i stort sett samma motor kan man säga. . Enduron har jag hört talas om att dom har bättre fjädring men det beror ju på om det är bytt eller inte på min cobra så är fjädringen fram sådära inte så bra tycker man ska byta på dom för orginal är ju inte så bra på dessa modeller men sitter det öhlinare på dom eller nått annat som inte är orginal så är det värt att köpa dom, Mattan skiljer sig nog inte nå mkt isf om dom skulle va olika. .
Men mitt val av dessa 2 är nog Rave;n
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Skiljer det något i vikt, spårvidd, höjd till matttunneln (från marken), lössnöegenskaper eller nåt annat viktigt?
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Skotran skrev:
Vad är det för skillnad mellan dessa maskiner. Motor, fjädring, matta eller annat som kan vara bra att veta inför eventuella skoterköp. :rolleyes: Har för mig att rave:arna är billigare, stämmer det och finns det isf nån speciell anledning till detta? :confused:
Om du pratar om Cobra Enduro och Corba RAVE med årsmodell mellan 1993-96 så är motorn och färgen egentligen det enda som skiljer dessa modeller.
Enduron hade 583 motorn och "RAVEN" hade 670 motorn som standard.
Sedan var Öhlins dämpare standard på båda dessa modeller, LFS framvagn (Lynx Front Suspension) samt en boggie som kort och gott hette "racing".
Tyvärr var inte varken boggien eller framvagnen speciellt väl utvecklade så Öhlinarna kommer inte alls till speciellt bra användning i dessa maskiner tyvärr...
Men dessa stridsvagnar är dock väldigt hållbara, du knäcker inget i första taget! Och med rätt injusteringar och en del utbytta grejer går dom riktigt bra :D
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !

De olika "COBRA" modellerna som fanns mellan 1992 --> 1996 genomgick väldigt stora förändringar under de olika årsmodellerna.
Så att säga ditt eller datt om dem rent generellt är fel !!

Det är ljusårs skillnad mellan en 92'a och en 96'a !!

Vilken årsmodell är det du undrar över ??

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
Last edited:

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Vad har ändrats under åren? någon speciell modell man ska passa sig för? är lite mer sugen på enduro'n.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
kmracing skrev:
Öhlins dämpare var standard på båda dessa modeller, LFS framvagn (Lynx Front Suspension) samt en boggie som kort och gott hette "racing".
Tyvärr var inte varken boggien eller framvagnen speciellt väl utvecklade så Öhlinarna kommer inte alls till speciellt bra användning i dessa maskiner tyvärr...
:D
Hmmmmm.....

Håller inte alls med dig !!

Boggien kallades "Racing" men de flesta känner den under ett annat namn : "Pippola boggie"
( Namnet kommer av Pauli Pippola som själv utvecklade denna boggie till LYNX fabrikens tävlingsmaskiner i slutet på 80-talet samt början på 90-talet )
Sen kom den boggien även i produktionsmaskinerna ( 1993--> 1996 )
Under dessa år ( 93 --> 96 ) så fanns det nog ingen annan boggie på marknaden som kunde mäta sig med den vad gäller att tåla stryk vid hård körning på knölig led !!!!
Och det var väl snarare så att boggien var mycket välutvecklad, men att inte Öhlin'arna var speciellt bra schimsade osv osv osv ifrån fabrik !!
Men om man tar tjuren i hornen och fixar detta så har man en super boggie !!
( Dåliga original inställningar har även efterföljaren G-Type 1997 --> )

OBS !! skall inte förväxlas med Easy Ride boggien som satt på 1992 års modell samt vissa 93'or !!

Detsamma gäller förövrigt även framvagnen, men där var inte alls försprånget mot konkurenterna lika stort !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
Last edited:

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Okej, det där med Racing = Pippola Boggi hade jag faktiskt ingen aning om!
Men det är sant att den funkade bra vid hård körning, vid lugnare körning däremot upplevde jag mest boggin som "stum" (Cobra Enduro 1994)
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Gungeligung... Gungeligung.....

:) Där slog du huvet på spiken !!! :)


LYNX sport maskiner har ALDRIG varit några komfort maskiner i låg fart !!

( Och kommer förmodlingen heller aldrig att bli det. )

De är byggda och anpassade efter sönder körda knöliga Nordiska leder,
där de också kommer bäst till sin rätt !!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Skotran skrev:
Har alla lynx enduro -94 en motor som heter "583 R.A.V.E" eller finns det dom som bara har "583"??
ALLA 583:eek:r har RAVE...däremot fanns det även en Rotax 580-motor utan RAVE som kallades 582 om jag minns rätt.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !

Den enda LYNX av den sk. "Cobra generationen" ( 92--> 96 ) som hade 582 motorn var Grand Touring. !!


Grand Touring fanns med dessa motorer under åren 92--> 97 ( "GT" tillverkades tom 1997 )

92 --> 93 * Typ : 536 = 521cc
94 --> 96 * Typ : 582 = 581cc
96 --> 97 * Typ : 670 = 669cc ( med RAVE )

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -