CKX Titan hjälm?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
I en numer konkurrerande tidning testade Micke Ljungberg den när dom var i staterna. Har för mig det var i sista numret för säsongen?
Kommer inte ihåg vad som skrevs om den, har för mig att glasögonen inte var någon höjdare. Sen är den väl inte jätte lätt direkt, men det beror ju på hur kräsen man är på det.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Var förbi biblioteket och tittade i den där förbjudna tidningen.
Hjälmen hade han bara lovord att säga om, han trodde den skulle kännas tung (1450 g) men han upplevde inte det när han använde den.

Han fick imma på glasögonen vid kraftig ansträngning när han hade fått snö här och där. På en av bilderna i tidningen så ser man att han använder trail glasögonen och inte backcountry glasögonen som man ska använda vid sådan körning där man anstränger sig kraftigt, dessutom kunde man se att luftintagen på trail glasögonen är igenproppade med snö. Så det kallar jag användarfel...

Det finns en modell av hjälmen med tilläggsnamnet Airflow som har mer luftintag, den säljs dock inte i Sverige.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Finns väll ingen anledning att köpa en hjälm som väger 1450g idag då det finns flera betydligt lättare alternativ.
Har man vant sig med en lätt hjälm så går man inte tillbaka till en tung.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Det beror väl på vad man är ute efter, eller?

90 mil av min körning i vinter var på en Yamaha RS Viking i 15 - 25 km/h dragandes på en snowmover sladd där man ofta fick stanna, gå bak och justera sladden, koppla loss sladden för att man kört fast, såga av sly som hänger ner osv. När man då sitter bakom den stora rutan på Vikingen så får man väldigt lite vinddrag på sig men likförbannat så är det ju kallt och snön som faller kommer man inte undan. För mig har mina glasögon, trots att det sas att de var bra när jag köpte de, oftast immat igen ca 100 meter efter första gången jag har fått stanna till. Det innebär att jag för det mesta av vintern har kört helt utan glasögon vilket funkar ibland men ibland är det rent förjävligt.

Det är därför jag tittar på denna hjälm där man kan öppna framför munnen så fort man stannar till och som överlag har fått väldigt bra omdöme i USA om att inte imma igen (med undantaget för produktionsfelet i början när den började säljas).

Så då är frågan, vad är viktigast, låg vikt eller att kunna se? Men det kanske finns andra hjälmar med glasögonkombinationer där man kan stå och såga av sly och sedan hoppa upp på skotern utan att få imma? Jag vet inte om denna hjälmen ens funkar och det var därför jag frågade om någon hade provat den.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Är det inte smidigare med en hjälm som har något slags visir då, alternativt helt utan hakskydd? Känns kanske inte optimalt att ha en så "klumpig" hjälm. Hade jag själv hållt på med sådant arbete med hjälm på hade jag aldrig valt en crosshjälm.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Har provat med både integralhjälm, systemhjälm och öppen hjälm med visir och det funkar lika dåligt om inte sämre för mig, har dock inte testat öppen hjälm med glasögon. Samtidigt så är det ju skönt att alltid ha en ordentlig hjälm på sig då det ju händer att man kopplar lös sladden efter leden och drar en ordentlig repa.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
David, har du linser eller glasögon när du kör? (Vet ju att du är glasögonorm :) )...

Håller med asker om vikten att har man testat en lätt hjälm går man inte tillbaka till en tung. Min förra var en integral som vägde 1500g och den kändes som en blyklump jämfört med Stealth hjälmen jag har nu (950 g).

Jag har dock inte hittat några goggles som jag är nöjd med än men har bara provat några olika Dr Zipe hittills. Jag brukar ha dem på några kilometer sen river jag av dem för det känns som skygglappar. Tycker det blir extra påtagligt när man är flera som kör samtidigt och tex myrsurfar just pga minskat synfält. De som funkar bäst är de som är störst men då finns det bara mörkt glas till dem och det är värdelöst 99% av tiden. Man borde dock köra mer med goggles av säkehetsskäl för det har varit några close-calls med kvistar som gått in i hjälmen så jag måste försöka hitta några bättre. Är det kallare än typ -15 så måste jag ha goggles dock.

När jag kör med goggles så har jag dock märkt att skippar man hjälmluva så immar de igen mindre.

Sen vet jag ju även att du sneglar på lite värre maskin än RS Viking så jag rekommenderar någon form av "crosshjälm" nu när du ska bli friåkningsmarodör :)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag har varken glasögon eller linser, glasögon är ju att fetglömma och linser har jag (ännu, jobbar på det) inte fått att funka.

Visst är det så att man inte vill ha en tung när man har provat med en lätt, men det är ju som med bilar att man ska inte prova en värre bil :-D

Glasögonen till denna hjälmen har 210 graders synfält så då tror jag inte det blir så mycket skygglappar, och finns klarglas. Jo kvistar har jag fått i ögonen pga att jag kör utan goggles.

Kör alltid med hjälmluva och har provat olika.

Jo jag sneglar ju på en värre maskin och med mindre ruta så borde man såklart få mer vinddrag och därmed mindre problem. Men det kommer ju fortfarande att sladdas i långsam fart om inte med nya så bakom en stor ruta på hjuling med bandsats. Så grundproblemet kvarstår med att jag blir svettig och farten är olidligt låg.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Faaan, ser du så bra att du kan köra utan glasögon. En annan är ju nästan blind utan linser så det hade varit uteslutet. Jag ser klart och tydligt i ca 30 cm sen är det suddigt så linser är ett måste.

Håller med om att man ska inte prova saker man på förhand vet att man inte ska ha eller har råd med.

Skippa hjälmluvan och odla skägg istället :)

Alla rutor är av ondo när det kommer till snöfordon. De går sönder, de är i vägen, de är igen frysta så man ser inte igenom dem ändå. Bra hjälm och bra kläder är tricket ;)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Det blev att jag köpte den tillslut och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd.

2019 års version levereras med två goggles, en för ledkörning och en för backcountry körning. Hjälmen är på bilden uppsatt för backcountry och de flesta av delarna som ligger framför är för ledkörning. Efter att ha provat båda så är min spontana känsla att jag kommer att köra med backcountry utförandet mest hela tiden även vid ledkörning. Delarna och gogglen för ledkörning känns som om de är gjorda för amerikansk ledkörning efter motorvägar i hög fart.

Så till det jag ville åstadkomma, en imfri tillvaro. Hittills har det fungerat riktigt bra. Så fort man stannar för att fixa något, gräva loss maskinen eller liknande så öppnar man för munnen och andas fritt. Man kan även fästa gogglen över hjälmen om man vill. Jag lyckades med konststycket att lägga min feta katt på sidan på en tjärn (som jag inte såg) som var täckt med 1 dm vatten. Öppnade bara för munnen, satte gogglen över hjälmen och behöll hjälmen på, sedan var det bara att skotta slask och kämpa för att få skotern på rätt sida. När skotern var uppe igen så var det bara på med gogglen, igen för munnen och jag var helt imfri. Som mest så har jag fått lite imma i nederkant av gogglen utanför synfältet som dock försvann ganska fort när jag väl fick lite fart i körningen.

Visst har den lite vikt, men inget jag har upplevt som störande ännu. Helt klart nöjd än så länge.

27996
 
Reactions: eing9911

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Det blev att jag köpte den tillslut och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd.

2019 års version levereras med två goggles, en för ledkörning och en för backcountry körning. Hjälmen är på bilden uppsatt för backcountry och de flesta av delarna som ligger framför är för ledkörning. Efter att ha provat båda så är min spontana känsla att jag kommer att köra med backcountry utförandet mest hela tiden även vid ledkörning. Delarna och gogglen för ledkörning känns som om de är gjorda för amerikansk ledkörning efter motorvägar i hög fart.

Så till det jag ville åstadkomma, en imfri tillvaro. Hittills har det fungerat riktigt bra. Så fort man stannar för att fixa något, gräva loss maskinen eller liknande så öppnar man för munnen och andas fritt. Man kan även fästa gogglen över hjälmen om man vill. Jag lyckades med konststycket att lägga min feta katt på sidan på en tjärn (som jag inte såg) som var täckt med 1 dm vatten. Öppnade bara för munnen, satte gogglen över hjälmen och behöll hjälmen på, sedan var det bara att skotta slask och kämpa för att få skotern på rätt sida. När skotern var uppe igen så var det bara på med gogglen, igen för munnen och jag var helt imfri. Som mest så har jag fått lite imma i nederkant av gogglen utanför synfältet som dock försvann ganska fort när jag väl fick lite fart i körningen.

Visst har den lite vikt, men inget jag har upplevt som störande ännu. Helt klart nöjd än så länge.

Visa bifogad bild 27996
Kör du än med denna hjälm, vet du nått om 2020/21 årsmodell?
Varifrån köpte du den?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Kör du än med denna hjälm, vet du nått om 2020/21 årsmodell?
Varifrån köpte du den?
Jodå det gör jag, riktigt nöjd med den. Köpte fotokromatisk lins till den i år, inte billig lins men den funkar hur bra som helst. Det jag har märkt med hjälmen är att ibland så fryser kondens från utandning i gångjärnet till "luckan" vilket gör att man får slå igen den när man ska stänga men det har alltid gått att göra. Märker att jag tar av mig hjälmen mycket mer sällan än de jag kör med, kör man fast så öppnar jag bara luckan och spänner gogglen ovanpå hjälmen och sedan skottar man loss skotern med hjälmen på medans de tar av sig hjälmen det första de gör.

Har de gjort några ändringar alls utöver färger? De enda ändringar jag vet att de har gjort genom åren är ett kordborrband som håller fast luckan då den kunde slås av (den är ju löstagbar) i öppet läge och man tappade bort den i snön, samt att de införde att man fick två goggles istället för en som förut.

Jag köpte hos www.progearmoto.se som är ca 900 kr billigare än sledstore.
 
Reactions: AllaMärken

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Jodå det gör jag, riktigt nöjd med den. Köpte fotokromatisk lins till den i år, inte billig lins men den funkar hur bra som helst. Det jag har märkt med hjälmen är att ibland så fryser kondens från utandning i gångjärnet till "luckan" vilket gör att man får slå igen den när man ska stänga men det har alltid gått att göra. Märker att jag tar av mig hjälmen mycket mer sällan än de jag kör med, kör man fast så öppnar jag bara luckan och spänner gogglen ovanpå hjälmen och sedan skottar man loss skotern med hjälmen på medans de tar av sig hjälmen det första de gör.

Har de gjort några ändringar alls utöver färger? De enda ändringar jag vet att de har gjort genom åren är ett kordborrband som håller fast luckan då den kunde slås av (den är ju löstagbar) i öppet läge och man tappade bort den i snön, samt att de införde att man fick två goggles istället för en som förut.

Jag köpte hos www.progearmoto.se som är ca 900 kr billigare än sledstore.
Tack för svaren.

Funkar den bra om det är minus 20? (Kan ju hända ibland att det blir kallt.
Hurdant spänne är det?