Chip till E-TEC

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Undrar om någon här har chippat sin e-tec hos M.Performance i Mora?

Är sugen på att göra det och efter att jag pratat med dom låter ju allt fantastiskt. Men skulle ju vara kul att höra vad en kund hos dom har för erfarenheter.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vad är det för ett chip? Sorry att jag inte kan hjälpa dig men du väckte nyfikenhet i vad det är för nått dom gör :)
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Ska tydligen ge betydligt bättre gas svar och få bort lagget som är på alla e-tec samt ge 7hk mer. Gubben jag pratade med där sa att det blir en enorm skillnad.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vad är det för ett chip? Sorry att jag inte kan hjälpa dig men du väckte nyfikenhet i vad det är för nått dom gör :)
Är väl inte ett externt chip utan de är och fipplar med tändkurvan samt ev..... (mindre troligt) justerar några säkerhetsparametrar i ECU.
Känns lite som att ta bra betalt för konserverad gröt....

Kan vara något för dem som gjort allt och har 100 % variatorsetup, avstämt avgassystem osv men ändå vill ha lite mer eller i alla fall tro att de har lite mer.



ÅF kan iofs göra samma sak i samråd med kunden, dock bör garantin påverkas eller egentligen förfaller den och vad som är gjort syns i historiken vid uppkoppling mot BUDS
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Är väl inte ett externt chip utan de är och fipplar med tändkurvan samt ev..... (mindre troligt) justerar några säkerhetsparametrar i ECU.
Känns lite som att ta bra betalt för konserverad gröt....

Kan vara något för dem som gjort allt och har 100 % variatorsetup, avstämt avgassystem osv men ändå vill ha lite mer eller i alla fall tro att de har lite mer.



ÅF kan iofs göra samma sak i samråd med kunden, dock bör garantin påverkas eller egentligen förfaller den och vad som är gjort syns i historiken vid uppkoppling mot BUDS
Okej, nja jag tänkte mammas 600 går väldigt knepigt på mellan och lågregistret. Klent gassvar osv.
Inbillat mig att det är soppan som inte infinner sig för att få snål l/milen. 800an upplever jag inte det på.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Sist vi var ute och körde av oss efter leden så gick faktiskt 800an snålare än 600an.

jag låg på 1.4 enligt odo och pump medan mammas 600 låg på 1.5 med samma mätsätt. Iof fick jag stå och vänta många gånger också :evil:

enligt färddatorn så låg vi lika på 1.5
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Okej, nja jag tänkte mammas 600 går väldigt knepigt på mellan och lågregistret. Klent gassvar osv.
Inbillat mig att det är soppan som inte infinner sig för att få snål l/milen. 800an upplever jag inte det på.
Behöver säkert en variatorjustering, första åtgärd innan man kör överhuvudtaget anser jag vara att demontera variatorerna, rengöra allting noggrant osv, detta för att få ett känt startläge.

Etec kan kännas lite trulig efter det att inkörningsmappen släppt och tills dess att övriga komponenter i drivlinan satt sig som t ex sekundärfjädern, är det en fjäder med förspänning så är de ofta ställt hårt vid montering och hamnar någorlunda rätt efter en säsong.
Dessutom är de flesta maskiner variatorkalibrerade för bästa bränsleekonomi på gott och ont, de tillfällen då "mamma" vill gasa av sig så märks då vad som saknas i kalibrering för aktiv körning