chek lista?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
46
Bredbyn
www.henkew.com
Det finns en artikel om begagnatköp här på leden, gå in på Artikelarkivet och välj "Äldre tips&teknik" i menyn uppe till höger så får du fram den.
Vi hade även en liknande artikel i papperstidningen nr. 1 -04, en förenklad version av den finns i Skoterbutikens 2005-katalog.

Det är bara att välja och vraka! :D

Förhoppningsvis får vi några bra svar här också, alla modeller har saker man ska vara extra uppmärksam på...

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
-Känn på allt, kolla efter glapp i alla axlar, hjul, styrning och sånt.
-lyssna efter missljud, både när den är på tomgång och när du provkör.
-sprickor i dynan kan betyda att skummet i dynan är "ruttet" om det kommit i fukt.
-Titta runt nitarna i chassit, om färgen är borta där så betyder det att skotern gått våldsamt så att det har brytit i chassit.
-om något är trasigt så fråga varför det inte är fixat, säger han att det är lätt att fixa men han har inte orkat, så räkna med mycket jobb och ev. dyra delar.
-kolla så att det inte är svetsat i boggie/framvagn eller allra helst motorn. då har den ägts av en "epamekare".
-kolla om skruvar och muttrar är slitna eller utbytta, då är den skruvad mycket=Problemskoter.
-Undvik att köpa trimmat/borrat eller allt vad det nu är, då är det större risk högre bränsleförbrukning.
:cool:
Det var det jag kom på just nu. jag har inte kollat i artikelarkivet (har inget lösenord) så jag vet inte om jag skrivit nåt som står där. :confused:

Hoppas det var till nån hjälp, rätta mig gärna om jag har fel på nån punkt. :eek: