Check Sensor!! Zr 500 -01

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Check sensor... den lampan lyser på min Zr500 -01

Avgastempgivaren är ny, APVn funkar, kondensator kontrollerad, skotern går lite halvrackligt... inte för illa, inte för bra.. startar lätt.
CDI boxen?

Nån Guru som har nå förslag om vad det kan vara för fel på min lilla älskling? :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Visst har du en givare på avgaspipan?
Kan sätta ganska mycket på att det är den som *****s.

Den givaren höjer och sänker tändningen beroende på avgastemp, för att du alltid ska ha perfekt tändpunkt. Om denna givare går sönder lyser "check sensor"-lampan och du RISKERAR HÅL I KOLVARNA i värsta fall!

Ta lös sensorn och rengör den. Sätt tillbax den och testa.

Hoppas det hjälper! Annars, byt sensor.
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Tack för svaret men den givaren du beskriver är just avgastempviaren, och den är ju flångny på min maskin!

Blir snart knäpp.. jag har inte en sus om vad de kan vara, haha :)

Visst har du en givare på avgaspipan?
Kan sätta ganska mycket på att det är den som *****s.

Den givaren höjer och sänker tändningen beroende på avgastemp, för att du alltid ska ha perfekt tändpunkt. Om denna givare går sönder lyser "check sensor"-lampan och du RISKERAR HÅL I KOLVARNA i värsta fall!

Ta lös sensorn och rengör den. Sätt tillbax den och testa.

Hoppas det hjälper! Annars, byt sensor.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lampan avser avgastempsensorn iallafall. Bara för att den är ny behöver den inte fungera som den ska...

Inget "datatjafs" behövs. Fungerande sensor = släckt lampa.
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Har den på en A-C verkstad nu, och mecken där har provat med en till ny sensor.... lampan lyser iallafall.... alla kablar upp till kontaktstycket på CDIn är uppmätt... = Fungerande sensor och lysande lampa =/

Lampan avser avgastempsensorn iallafall. Bara för att den är ny behöver den inte fungera som den ska...

Inget "datatjafs" behövs. Fungerande sensor = släckt lampa.
 

skojjainte

Medlem
15 sept 2007
20
0
1
Juoksengi
Jag hade samma fel på min zr500 - 01. Det var bara mitt halvljus som brunnit. Då jag satte på hel lyset så slutade chek sensor lampan lysa. Det är inte bara avgastempen den avger. den avger all el som passerar. Så har lyset brunnit så tänds den direkt.