Chassi, Edge - Pro x2

8 feb 2010
6
0
1
Hejsan! Skriver ett första inlägg då jag har några frågor jag skulle behöva komma på det klara med.

Kör en Polaris Edge X 600 -02 och är ute efter nya skidstötdämpare samt boggiedämpare.

Finns det en möjlighet att en uppsättning engansdämpare från ett Pro x2 chassi kan passa till min edge? Är tveksam till boggien men framvagnen ser ju skapligt lika ut mellan edge och pro x2 i mina ögon.:hmmmm:

Niklas

8 feb 2010
6
0
1
Jo självklart! Men saken är den att jag hade en liten incident med ett träd så högra framdämparen är slagen sne och all olja har runnit ur. Kan eventuellt komma över stötdämpare från en pro x2 skapligt billigt och tänkte byta båda fram på samma gång i så fall.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
Skiljer nån cm på bakre boggiedämparen men vet flera som testat köra med både iq 440 och pro x dämpare på edge.

Främre boggiedämparen skiljer det 14mm på så de går att få dit de också. Även de är testat.

Framdämparna från pro x /x2 är ca 20mm längre än org. så skillnaden blir inte så stor i längderna iallafall.

Dock kan de behövas slipa ner bussningarna en aning eller lägga nån bricka mellan om de inte är exakt lika breda över infästningen.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jo självklart! Men saken är den att jag hade en liten incident med ett träd så högra framdämparen är slagen sne och all olja har runnit ur. Kan eventuellt komma över stötdämpare från en pro x2 skapligt billigt och tänkte byta båda fram på samma gång i så fall.
Ajdå, hoppas det ordnar sig. Lät ju på Triple800´s inlägg som om det var folk som hade provat sånna byten förr.

8 feb 2010
6
0
1
Okej tack så mycket. Skönt att folk provat på och fått det att passa tidigare iaf så det blir nog bra i slutändan!

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
42
Boden
Men kan tilläggas att de är provat med we dämpare dvs. dom som sitter standard på prox /x2 ,xr samt iq. Men borde funka med engans också då dom ju ska passa till ovanstående modeller också.

Med iq bakdämpare av den grövre modellen kan man däremot få mixtra lite för att få dit stagen på sidan om dämparen.