Challenger vs challenger extreme

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Måste byta matta och hittade bara Camso Challenger med 3,5" pitch. Har förstått att Challenger extreme är en bra matta men hur står sig Challenger gentemot extreme varianten? Ska ersätta en original ski-doo Powder flex-edge matta med 3" kammar.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Antar att det är en G4? Mitt förslag är då att hitta en drivaxel från en som är 146" lång som har 2,86" delning och köp en challenger extreme. Mindre risk för mattkuggning och man behöver således inte köra mattan lika hårt spänd.
 
Reactions: eing9911

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är lite tidsbrist och mattan fanns hemma så jag chansar. Tänkte ett tag på en M66 eller M770 men har förstått att dessa håller sämre än original. Challenger extreme ska ju tydligen hålla bra så jag hoppas den här inte är så mycket sämre.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Challenger extreme håller svinbra och är nog den bästa allround mattan som finns att köpa.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Är lite tidsbrist och mattan fanns hemma så jag chansar. Tänkte ett tag på en M66 eller M770 men har förstått att dessa håller sämre än original. Challenger extreme ska ju tydligen hålla bra så jag hoppas den här inte är så mycket sämre.
I kompisgänget som jag kör med har två snubber m66 och rn snubben m770. M66an håller bra och har bättre passform sen 2 år tillbaka. Ena dåren med m66 mattan är helt hänsynslös mot mattan han spinner med full mutter över stubbar stenar samt midre träd mm och ingen kam har åkt än trots ca 140 mil! De lilla vi jämfört mattorna är att m66 drar bättre overall men m770 är förmodligen bättre i pulversnö djup sådan. De jag sett av de mattorna /äver kör t) skulle jag valt m66.M66 är hal på led med inte i jämförelse med m770 för de kammarna är extremt mjuka. Alla tre farbröderna 153" m8000.
Vist vill man ha en Challenger extreame men de är ju fruktat dyra men om du har råd så köp extreamen, jag har ingen koll på Challenger.
M66 är helt klart mest prisvärda mattan speciellt nu när de fått till passformen i drivfönstren men de öär tjock och tung. Men den är inte lika tungdriven som man kan tro.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag tycker inre priskillnaden är värd mot en m66. Men m66 funkar också men hållbarheten är inte lika bra.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Testade mattan i lördags och den skiljer sig en del från original med 3" kammar i allafall.

På hårt spår/led så spann den gamla mattan hejdlöst och var skittråkig och den här var mer som kuggdrift, typ som mattan är original på summit 146 så det tyckte jag var positivt.
Vi var i gammal urskog i ett berg och brötade runt och det var dyngsur snö men jag tyckte det var lagomt grepp i den. Det var inga problem att skråa riktigt brant vilket jag antar beror på att den inte är en flexedge (t-motion är borta sedan tidigare).
Sen var ju roligast av allt att det gick köra rulle och det gick hålla den där så hittills så har jag väl bara sett fördelar med den här mattan. Möjligtvis att det är ett jäkla oljud från den men det verkar vara alla gjutskarvar på insidan så det kanske ger sig med tiden.